دلالت قاعده نفی سبیل بر لزوم رفع زمینه سلطه کفار بر مسلمانان

تاریخ:شنبه 3 خرداد 1399-12:44 ق.ظ


تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۳:۰۲ -22 May 2020
فقه مقاومت / ۱۷

دلالت قاعده نفی سبیل بر لزوم رفع زمینه سلطه کفار بر مسلمانان

وسائل ـ حجت الاسلام دکتر سید سجاد ایزدهی در تبیین دلالت ادبیات فقه امروزی (ادبیات دولت ملت) بر حمایت از فلسطین اظهار داشت: در ادبیات فقهی چند قاعده و گفتمان داریم که در نظام بین الملل تعیین تکلیف می‌کنند. مثل قاعده نفی سبیل که بر اساس آن، کفار بر مسلمانان سلطه ندارند و نباید داشته باشند و چنانچه این اتفاق بیفتد طبق دیدگاه اسلام (اعم از فقه جعفری و فقه اهل سنت)، باید آن را دفع کرد و از بین برد و اگر زمینه آن وجود دارد و یا در مظان وجود است، باید آن رفع کرد و بستر آن را نیز از بین برد.
به گزارش خبرنگار وسائل، سه شنبه ۳۰ اردیبهشت ماه،طبق قاعد نفی سبیل، باید حتی زمینه سلطه کفار بر مسلمانان را نیز رفع کرد نشست علمی «قدس و فلسطین در آینه فقه مقاومت» با ارائه حجت الاسلام دکتر سید سجاد ایزدهی رئیس پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و حجت الاسلام دکتر ذبیح‌الله نعیمیان عضو گروه فقه سیاسی دانشگاه باقرالعلوم به همت پایگاه فقه حکومتی وسائل، در سالن نشست‌های موسسه رسا برگزار شد.

بخش نخست این نشست پیش‌تر منتشر شد؛ آنچه در ادامه می‌خوانید بخش دوم این نشست و مهمترین مطالب ارائه شده توسط حجت الاسلام دکتر سید سجاد ایزدهی است.

بحث این است که آیا می‌توانیم نسبت به کشوری که در سازمان ملل کرسی دارد، مخالفت کنیم، با اینکه بر اساس نرمال جهانی باید آن‌ها را به رسمیت بشناسیم، به عبارت دیگر، در فرآیند معنایی انقلاب اسلامی در حوزه سیاست خارجی نظام جمهوری اسلامی چه باید بکنیم؟ آیا انقلاب اسلامی به ما اجاره می‌دهد در مقابل رژیم صهیونیستی کوتاه بیاییم و آن را به رسمیت بشناسیم یا اینکه بایسته‌ها فقهی و هنجاری فقهی ما را ملزم می‌کند که در مقابل این رژیم غاصب بایستم و غیر از این را نمی‌توانیم مشی کنیم؟
 

دفاع از فلسطین طبق مبنای فقه سنتی

در فقه سیاسی برای پاسخ به این سوال، باید تکلیف چند مسئله را روشن کنیم. در ادبیات فقهی، مجموعه کشور‌های اسلامی را به مثابه یک دار واحد تلقی می‌کند و آن را تحت کل واحد با عنوان «دارالاسلام» می‌شناسد که نقطه مقابل آن، یا دارالحرب است یا دارالکفر. اگر ما بر اساس ادبیات سنتی صحبت کنیم، هر کشوری باید از مزر‌های خود دفاع کند، مثلا اگر به یکی از استان‌ها و یا یکی از شهر‌های او حمله کردند مسلمان باید از آن دفاع کنند. در این منطق، دارالاسلام یعنی تمام مناطقی که مسلمانان در آن ساکنند، هنجار‌های اسلامی در آن پیاده می‌شود و حاکمان اسلامی بر آن حکومت می‌کنند.

با منطق فقه سنتی، در غرب دارالاسلام، کشوری به نام فلسطین وجود دارد، یعنی اگر فرضاً دارالاسلام یک کشور باشد یک منطقه از آن فلسطین است؛ حال بر مبنای فقه سنتی آیا باید از منطقه‌ای از مناطق دارالاسلام که مورد هجوم کفار قرار گرفته دفاع کنیم؟ نه فقط فقه بین الملل بلکه هر انسانی معتقد است که با هجوم به یک شهر از کشورمان، باید از شهر خود دفاع کنیم.
 

دفاع از فلسطین در ادبیات کنونی دولت ملت

ادبیات امروزه جهانی از بحث دارالاسلام و دارالکفر به سمت دولت ملت‌ها سوق پیدا کرده است که شامل کشور‌های مستقلی مانند ایران، عربستان، سوریه. حال در ادبیات جدید، آیا کشوری مانند ایران که به عنوان یک کشور شناخته شده است موظف است در مقابل رژیمی که با ظلم سرزمینی را اشغال کرده، بایستد و آن را به رسمیت نشناسد؟ ادبیات فقهی ما در فضای دولت ملت هم، چنین حکمی را تایید می‌کند.

برای تبیین این دیدگاه باید به دو نکته توجه کنیم؛ ادبیات فقهی ما را به این سمت می‌کشاند که باید از مظلوم دفاع کنیم و در مقابل ظالم بایستیم، امام صادق (ع) از پیامبر اکرم (ص) نقل می‌کنند که ایشان فرمودند: «مَنْ أَصْبَحَ لَا یَهْتَمُّ بِأُمُورِ الْمُسْلِمِینَ فَلَیْسَ مِنْهُمْ وَ مَنْ سَمِعَ رَجُلًا یُنَادِی یَا لَلْمُسْلِمِینَ فَلَمْ یُجِبْهُ فَلَیْسَ بِمُسْلِم‏؛ کسی که صبح کند و اهمیتی به کار‌های مسلمانان ندهد او از آنان نیست و کسی که صدای مردی را بشنود که فریاد کمک خواهی از مسلمانان را سر دهد و پاسخش را ندهد مسلمان نیست».

اما نکته دیگر، ماهیت رژیمی است که بر علیه فلسطین مرتکب جنایت شده است، رژیمی که از آن به منفورترین کشور یاد می‌شود. برای استقرار هر حکومتی باید چهار ویژگی وجود داشته باشد: حکومت، حاکمیت، جمعیت و سرزمین. اسرائیل نه جمعیت قابل ملاحظه‌ای دارد، نه سرزمینی که متعلق به خود باشد، نه منطق حاکمیتی مقبول و نه کارگزار مشروعی. بر این اساس، رژیمی که هیچ یک از ویژگی‌های حکومتی را ندارد مشروعیت ندارد و نباید به رسمیت شاخته شود.
 

قواعد فقهی که در نظام بین الملل تعیین تکلیف می‌کنند

در ادبیات فقهی چند قاعده و گفتمان داریم که در نظام بین الملل تعیین تکلیف می‌کند. مثل قاعده نفی سبیل که بر اساس آن، کفار بر مسلمانان سلطه ندارند و نباید داشته باشند و چنانچه این اتفاق بیفتد باید برای از بین بردن آن اقدام شود. مقصود از سلطه در این قاعده، اعم است از سلطه فرهنگی، جغرافیایی و اقتصادی که رژیم اشغالگر صهیونیسم هر سه سلطه را دارد.

طبق دیدگاه اسلام (اعم از فقه جعفری و فقه اهل سنت) اگر سلطه کفار وجود دارد، باید آن را دفع کرد و از بین برد و اگر زمینه آن وجود دارد و یا در مظان وجود است، باید آن رفع کرد و بستر آن را نیز از بین برد. رژیم اسرائیل ماهیت خود را در پرچم خود تعریف کرده است، یعنی رژیم صهیونیست یهودی که سرزمین خود را از نیل تا فرات می‌داند.
 

بر اساس قاعد نفی سبیل، باید حتی زمینه سلطه کفار بر مسلمانان را نیز رفع کرد

بر اساس منطق فقه مقاومت نمی‌توان صبر کرد تا اسرائیل این منطقه را به سلطه خود در آورد و پس از آن ما بر علیه او اقدام کنیم، بلکه به مقتضای این منطق، اگر زمینه سلطه کفار وجود داشته باشد لازم است نسبت به رفع آن اقدام کنیم، همانگونه که امروزه شاهد آن هستیم که اسرائیل، در همان محدوده‌ای که آن را غصب کرده برای محافظت از خود دیوار کشیده است.

اگر ما منطق مقاومت را توسعه نداده بودیم و امروزه بر اساس قاعده نفی سبیل، از مرز‌های بومی خود یعنی همان دولت ملت فراتر نرفته بودیم و عملا در کشور‌هایی مثل افغانستان، یمن، عراق، سوریه و لبنان نفوذ نمی‌کردیم امروز شاهد دیوار کشی اسرائیل نبودیم، مخصوصا اینکه منطق آن‌ها تسلط بر نیل تا فرات است و بر همین اساس اخیرا به دنبال کرانه باختری هستند.
 

مهاجرت معکوس؛ ایده مهم منطق مقاومت

رژیمی که مردم و جمیعت نداشته باشد اصلا وجود ندارد؛ طبق منطق مقاومت باید در برابر اسرائیل به گونه‌ای رفتار کنیم که مهاجرت معکوس رخ دهد، این مهم می‌تواند یا با تدابیر امنیتی شکل بگیرد و یا با تدابیر اقتصادی، فرهنگی و مانند این ها. وقتی کشور‌های مسلمان، دست از تبادل امنیتی، اقتصادی و فرهنگی با اسرائیل را بردارند و کشور‌هایی را که به این امر اقدام می‌کنند تحت فشار بگذارند طبیعتا مردمی که در این سرزمین سکونت دارند احساس ناامنی می‌کنند و به فکر مهاجرت می‌افتند.
 

دلالت قاعده عدالت بر حمایت از فلسطین

قاعده مسلم دیگری که در فقه مطرح است قاعده «عدالت» است. عدالت به این معناست که هر چیزی در جای خود قرار گیرد و وقتی ما از اسرائیل سخن می‌گوییم یعنی رژیمی که در جای خود قرار نگرفته و با غصب حق مسلم مردم فلسطین، سرزمین آن‌ها را اشغال کرده است. پس ما برای اجرای عدالت مکلفیم که با این رژیم منحوس مبارزه کنیم و حق را به حق دار برسانیم.

منطق انقلاب اسلامی این است که «لَا تَظْلِمُونَ وَلَا تُظْلَمُونَ؛ نه ستم مى‌کنید و نه ستم مى‌بینید»، یعنی ما نه اهل ظلم کردن هستیم و نه اهل ظلم دیدن. اگر کسی ظلم کند، ما همواره آن را محکوم می‌کنیم، هر کجای عالم که این ظلم صورت بگیرد. منطق انقلاب اسلامی از آغاز این گونه بوده و بر همین هم مبتنی خواهد ماند.

مسئله مهمی که باید بدان توجه شود این است که ما به عنوان یک مسلمان در دارالاسلام، باید چگونه با این مقوله رفتار کنیم؟ خداوند متعال در آیه ۱۱ از سوره مبارکه رعد می‌فرماید: «ِانَّ اللَّهَ لَا یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ؛ (امّا) خداوند سرنوشت هیچ قوم (و ملّتی) را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند!».

اگر ما مسلمانان برای مقابله با اسرائیل مبادرت نکنیم، این رژیم از بین نخواهد رفت ولو آنکه منطق آن منتهی به نابودی باشد. ما باید در سطح نخبگانی بحث را تنویر و تبیین کنیم تا مسلمانان با اقدام همه جانبه امنیتی، فرهنگی و اقتصادی بر علیه رژیم اسرائیل نابودی این رژیم غاصب را فراهم کنند.
 

اسرائیل تنها محدود به یک منطقه و حاکمان خاص نیست

لازم به ذکر است، ما مقید به مقوله‌ای به نام اسرائیل با یک سرزمین و حاکمیت خاص نیستیم، بلکه این رژیم را نماینده یک تمدن در حال جریان می‌دانیم. رژیم اسرائیل آرمان خود را بر اساس آرمان آخرالزمانی طراحی کرده که در آن منجی‌ای خواهد آمد که دنیا را خواهد گرفت. البته، همانطور که مستحضرید بحث صهیونسیم با یهود جدا است، وقتی ما از صهیونیسم صحبت می‌کنیم یعنی فرقه‌ای که چه بسا یهود را نیز به خدمت گرفته است.

ما در پشت پرده سرزمین اشغالی، با منطق صهیونیسم مواجهیم که در کل جهان در حال تدبیر و اداره سازمان ها، نهاد‌ها و حتی حاکمان کشور‌ها است. این فرقه عملا برای پایداری خود تنها به مقوله‌ای به نام یک کشور در یک سرزمین خاص بسنده نکرده است. این تمدن مبتنی بر هنجار‌های مشخصی است که بر اساس سرمایه، ربا و ثروت شکل گرفته است. یهود از قدیم در اقتصاد داعیه داشته و حتی در زمان پیامبر اکرم (ع) بر ربا تاکید می‌کردند. امروزه این سرمایه به سمت رسانه‌ای رفته است که در حال القاء فرهنگی بر مردم جهان است که مطابق فطرت آن‌ها نیست.

دو جریان مهم در جهان وجود دارد که مدعی اداره جهان بر اساس منطق خاص هستند؛ منطق اسلام و منطق صهیونیسم. این دو جریان پشتوانه‌ای دارند که آن مهم است؛ تمام هم و غم ما این است که در جامعه انسانیت، فطرت و عدالت مبتنی بر خداوند متعال در جامعه حاکم شود، اما چیزی که در مقابل این منطق قرار دارد که عمدتا صهیونیسم بین الملل آن را پشتیبانی می‌کند، مبتنی بر فرهنگ مادی و پذیرش نظام سلطه است./504/م



داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

روز قدس نماد بازگشت به اسلام اصیل است

تاریخ:شنبه 3 خرداد 1399-12:43 ق.ظ

روز قدس نماد بازگشت به اسلام اصیل است

حجت الاسلام سید سجاد ایزدهی گفت: همه پرسی راه حلی است که از ابتدا مقام معظم رهبری در زمینه مسئله فلسطین اعلام کردند و راه حل اول و آخر و بلکه تنها راه حل است.

حجت الاسلام سید سجاد ایزدهی به مناسبت روز قدس در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: پدیده انقلاب اسلامی با محوریت مرحوم امام یک اثر کوتاه مدت و یک اثر بلندمدت داشت. اثر کوتاه مدت آن از بین رفتن رژیم شاه و سلطه طاغوت بود. اما در دراز مدت بنیاد انقلاب اسلامی منطقی دارد که عبارت است از ظلم ستیزی و عدم قبول نظام سلطه و که بر تفکر صهیونیسم استوار است. بنا بر این بود که رژیم صهیونیستی از سال ۱۹۴۸ در منطقه بیاید و توسعه پیدا کند و نقشه آن بین نیل تا فرات گسترش یابد. این فرایند عملاً در جریان بود و نیروی عمده مخالفی هم وجود نداشت. حتی مخالفانی که در فلسطین یا لبنان یا سوریه بودند عمدتاً یا نیروهای مبارز ناسیونالیست عربی بودند یا مبارزانی که رویکرد سوسیالیستی داشتند و رویکرد اسلامی بر آنها حاکم نبود.

رئیس پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: پیامی که انقلاب اسلامی برای جهان اسلام به ارمغان آورد و به صورت نمونه در بحث فلسطین، مقاومت در برابر نظام سلطه و جایگزین کردن فرهنگ اسلامی به جای فرهنگ غربی و مادی بود. در کوتاه مدت نوع مبارزان عوض شدند و رویکردها اسلامی شد و هر چه گذشت نفوذ اسرائیل در کشورهای دیگر کم شد. به گونه‌ای که روزی داعیه نیل تا فرات را داشت اما امروز عملاً در داخل سرزمین‌های اشغالی دور خود دیوار کشیده و خود را محدود به آن دیوارها کرده و نمی‌تواند از آن فراتر رود.

وی ادامه داد: حضرت امام روز قدس را مطرح کرد و این تقویمی است که برای مسلمانان است و به ایران اختصاص ندارد و حتی آزادگان جهان هم از آن پیروی می‌کنند. فلسفه روز قدس گرچه از بین رفتن رژیم جعلی اسرائیل است اما عملاً از یک جهت معیار وحدت جهان اسلام است. چون نقطه مشترکی که تقریباً همه مسلمانان در همه جای دنیا بر آن وفاق دارند بحث فلسطین و مبارزه با اسرائیل است. از سوی دیگر مسئله فلسطین به محدوده جغرافیایی خاص محدود نمی‌شود. این گونه نیست که مسئله فقط محدود به یک منطقه اشغال شده توسط صهیونیست‌ها باشد بلکه منطق صهیونیسم یک منطق جهانی است.

سجاد ایزدهی اضافه کرد: از یک طرف از لحاظ اقتصادی نفوذ صهیونیست‌ها در سازمان‌های پولی و بانکی در حال توسعه است. از طرف دیگر تفکر فرهنگی، رسانه و سبک زندگی صهیونیست‌ها در حال گسترش است. از طرفی نیز فعالیت‌های سیاسی آن هاست که در تلاش هستند نهادهای عمده سیاسی بین المللی را اشغال کنند. بنابراین مسئله روز قدس و حمایت از فلسطین در واقع تقابل با رژیمی است که می‌خواهد به مانند یک اختاپوس همه ارکان سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جهان را در بر بگیرد.

وی سپس عنوان کرد: انقلاب اسلامی به عنوان تنها گزینه‌ای که مقابل این منطق صهیونیستی ایستاد و کابوسی برای آنها تلقی شد. امروزه منطق انقلاب اسلامی باید به یک تمدنی تبدیل شود که به جای ارزش‌ها و معیارهای صهیونیستی، ارزش‌های اسلامی و فطری در آن حاکم شود. روز قدس احیای انقلاب اسلامی، پیام انقلاب اسلامی و تقابل با صهیونیسم و رژیم صهیونیستی است. در سطح خرد از اسرائیل و رژیم صهیونیستی در یک منطقه صحبت می‌کنیم که جنایت‌های فراوانی را صورت داده اما در سطح کلان از یک تفکری صحبت می‌کنیم که در نهادهای حاکمیتی جهان وجود دارد و در بسیاری از کشورها نفوذ کرده و تلاش دارد حتی برای مسلمانان تبدیل به یک سبک زندگی خاص شود.

سجاد ایزدهی اظهار داشت: روز قدس نماد بازگشت به اسلام اصیل در مقابل تمدن مادی مبتنی بر سرمایه داری و الحاد است. این تذکر را باید به همه مسلمانان بلکه به همه آزادگان عالم داد تا در این روز ندای پیام انقلاب اسلامی را در مقابل پیام نظام سلطه و صهیونیسم در عالم پراکنده کنند. راه حلی که از ابتدا مقام معظم رهبری در این زمینه اعلام کردند راه حل اول و آخر و بلکه راه حل انحصاری است؛ یعنی مراجعه به آرا عمومی از سوی همه ساکنین اصلی سرزمین فلسطین. ایشان از این جهت تعبیر راه حل نهایی را به کار بردند چون همه راه حل‌ها از جمله مذاکره، عقب نشینی و یا دو کشور کنار هم در عمل محکوم به شکست بوده‌اند و هیچ فایده‌ای نداشته‌اند.

وی تأکید کرد: نه فقط آخرین راه بلکه تنها راه همین است. ممکن است از لحاظ ترتیب تاریخی آخرین راه باشد اما اولین و آخرین و تنها راه حل منطقی است و حتی غربی‌ها هم آن را قبول دارند که همان دموکراسی و مردم سالاری است. بحث اینجاست که از چه کسانی باید پرسیده شود که حکومت مطلوب شأن چیست؟ قطعاً مردمان اصلی همان سرزمین. اگر قرار باشد در یک محله‌ای یک قلدری بیاید و خانه‌ای را اشغال کند، اگر ۷۰ سال هم بماند این ماندن در آنجا ایجاد صلاحیت و حق نمی‌کند و غاصب است. این منزل حق کسانی است که مالک آنجا هستند. یعنی ساکنان اصلی آن سرزمین که در حال حاضر در اطراف یعنی در سوریه، لبنان، اردن و … پراکنده‌اند.

سجاد ایزدهی همچنین گفت: این‌هایی که در حال حاضر در کشورهای دیگر پناهنده یا مهاجر هستند باید برای خودشان تصمیم بگیرند. هیچ چاره دیگری وجود ندارد و منطقی هم که مقام معظم رهبری می‌فرمایند این است. هر حاکمیتی از حیث استاندارد جهانی باید مبتنی بر حاکمان، شهروندان و سرزمین باشد. اگر حاکمیتی سرزمین نداشته باشد حاکمیت نیست. اگر حاکمیتی شهروند نداشته باشد حاکمیت نیست و اگر حاکمیتی کارگزار نداشته باشد حاکمیت نیست.

وی سپس عنوان کرد: در موضوع رژیم صهیونیستی اینها دو مقوله را عملاً غصب کردند. اول اینکه سرزمین را از جای دیگر گرفته‌اند و غصب کرده‌اند و مال خودشان نیست. از طرفی شهروندان را از جاهای دیگر به اینجا آورده‌اند و شهروندان اصیل اینجا را بیرون کرده‌اند. چاره کار تنها این است که شهروندان هر کشور برای کشور خود تصمیم بگیرند. مستأجران مستعجل آنجا از حقی برخوردار نیستند و هر چه صاحبان اصلی تصمیم بگیرند همان خواهد شد. با قواعد امروز جهانی چاره‌ای جز این نیست. نه بحث اول و آخر است و نه تشابهی در کار است. بلکه تنها راه حل این است.

سجاد ایزدهی همچنین اظهار داشت: نکته دیگر این است که طبیعتاً اگر سال‌های گذشته در روز قدس راهپیمایی می‌کردیم و به خیابان می‌آمدیم یکی از آثار آن این بود که به رسانه‌های جهان و مردم آزاده دنیا بفهمانیم که حمایت جدی وجود دارد. از طرفی هم برای خودمان این فضا میسر می‌شد که ما طرفدار ظلم نیستیم بلکه مخالف ظلم ایم. اما با شرایط کنونی منطقی که امروز باید با آن مواجه شویم این است که باید در سطح نخبگانی و در سطح توده‌ها این پیام را از راه‌های دیگر به مردم آزاده جهان برسانیم. فضای مجازی و رسانه‌ها این قابلیت را دارند که از این طریق حرف‌ها را بهتر می‌توان منتقل کرد. لذا باید رویکرد مجازی این تظاهرات هم محقق شود.

وی ادامه داد: مهم این است که هدف راهپیمایی محقق شود. اگر در گذشته راهپیمایی با هدف اعلام حقیقت به آزادگان عالم بود امروز هم باید این هدف محقق شود. باید از طریق رسانه‌های نو حقیقت را منتقل کنیم. هشتگ کردن، ترند کردن، ترجمه کردن، هشدار دادن و … کارهایی است که مردم ما می‌توانند انجام دهند. اما کار دیگری که توده مردم می‌توانند انجام دهند این است که اگر رژیم صهیونیستی پشتوانه اقتصادی خود را از دست بدهد به طبع دیگر برقرار نخواهد بود. همان طور که آمریکا می‌خواهد ما را تحریم کند تا پشتوانه اقتصادی ما تضعیف شود که ما را به زانو در بیاورد که البته این ملت مقاومت را پذیرفته‌اند، این پیام را باید هم مردم ایران و هم آزادگان جهان دریابند که باید اقتصاد نیمه جان اسرائیل تضعیف شود.

سجاد ایزدهی در پایان گفت: نه فقط کالاهای اسرائیلی بلکه کالاهای شرکت‌هایی که صهیونیست‌ها در کل جهان در اختیار دارند باید تحریم و به تعبیری بایکوت شود و کسی آنها را نخرد. اگر این اتفاق بیفتد نظام اقتصادی اسرائیل تضعیف می‌شود و در نتیجه مردم مهاجر رژیم صهیونیستی مهاجرت معکوس خواهند کرد و اگر این مهاجرت معکوس رخ دهد به این معنی است که رژیم صهیونیستی از بین خواهد رفت که غایت همان روزی است که از آن به نام روز قدس یاد می‌کنیم.




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

نشست علمی «قدس و فلسطین در آینه فقه مقاومت»

تاریخ:پنجشنبه 1 خرداد 1399-12:22 ق.ظ

نشست علمی «قدس و فلسطین در آینه فقه مقاومت»

نشست علمی «قدس و فلسطین در آینه فقه مقاومت» 

به گزارش خبرنگار وسائل، نشست علمی «قدس و فلسطین در آینه فقه مقاومت» عصر دیروز با ارائه حجت الاسلام دکتر سید سجاد ایزدهی رئیس پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و حجت الاسلام دکتر ذبیح‌الله نعیمیان عضو گروه فقه سیاسی دانشگاه باقرالعلوم در سالن نشست‌های موسسه رسا برگزار شد.

در ابتدای این نشست، حجت الاسلام علیرضا فلاحی دبیر علمی نشست با اشاره به مفهوم دعای ۲۵ ماه مبارک رمضان اظهار داشت: تقارن این نشست با روز ۲۵ ماه مبارک رمضان را به فال نیک می‌گیرم؛ چراکه این دعا بسیار شفاف و روشن خط مشی ما را نسبت به مسأله فلسطین و مقاومت روشن می‌کند. در دعای امروز تولی و تبری به زیبایی مورد درخواست قرار می‌گیرد؛ در این دعا  به خداوند عرض می‌کنیم: «اَللّهُمَّ اجْعَلْنى فیهِ مُحِبَّاً لاِوْلِیاَّئِکَ وَمُعادِیاً لاِعْداَّئِکَ مُسْتَنّاً بِسُنَّهِ خاتِمِ اَنْبِیاَّئِکَ یا عاصِمَ قُلُوبِ النَّبِیّینَ». یعنی پروردگارا! ما را در این روز و در این ماه دوستدار دوستانت و دشمن دشمنانت قرار ده. در ادامه با ادبیاتی خاص می‌فرماید: این تولی و تبری سنت نبوی است.

 

وی ادامه داد: از این رو، مسأله حمایت از فلسطین و جبهه مقاومت از اصول کلی و مسلم متون دینی و روایی ما قابل استفاده است؛ بر همین اساس است که امام خامنه ای فرمودند: «ما در جمهوری اسلامی مساله فلسطین برای مان یک مساله تاکتیکی نیست، یک استراتژی سیاسی هم نیست، مساله عقیده است، مساله دل است، مساله ایمان است». 

 

در ادامه این نشست، حجت الاسلام ایزدهی در پاسخ به این سوال که آیا بایسته‌های فقهی، حمایت کنونی ما از فلسطین را می‌پذیرد یا خیر، اظهار داشت: احادیث و روایات به ما می‌گوید که باید از مظلوم دفاع، و با ظالم مبارزه کنیم؛ طبق این احادیث، چنانچه به یک مسلمانی در گوشه‌ای از عالم ظلم شود، ما موظف به دفاع از او هستیم. در فقه چند قاعده وجود دارد که این مسئله را تایید می‌کند؛ مثل قاعده نفی سبیل که بر اساس آن، کفار بر مسلمانان سلطه ندارند و چنانچه این اتفاق بیفتد باید برای از بین بردن آن اقدام شود. مقصود از سلطه در این قاعده، اعم است از سلطه فرهنگی، جغرافیایی و اقتصادی که رژیم اشغالگر صهیونیسم هر سه سلطه را دارد؛ پس ما موظف به مقابله با این رژیم هستیم تا این سلطه از بین برود.

وی ادامه داد: قاعده مسلم دیگری که در فقه مطرح است قاعده «عدالت» است. عدالت به این معناست که هر چیزی در جای خود قرار گیرد و وقتی ما از اسرائیل سخن می‌گوییم یعنی رژیمی که در جای خود قرار نگرفته و با غصب حق مسلم مردم فلسطین، سرزمین آن‌ها را اشغال کرده است. پس ما برای اجرای عدالت مکلفیم که با این رژیم منحوس مبارزه کنیم و حق را به حق دار برسانیم.

رئیس پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی پیرامون منطق مقاومت ابراز کرد: بر اساس منطق مقاومت، دارالاسلام زمان بردار نیست. این وظیفه بدون اینکه مقید به زمان و مکان خاصی باشد، بر دوش تمام مسلمانان است، حتی کشور ایران که با فلسطین مرز جغرافیایی ندارد. طبق این منطق، باید در مقابل رژیمی غاصبی که می‌خواهد از نیل تا فرات را (که بدون تردید متعلق به مردم فلسطین است) از آنِ خود کند، طوری رفتار کنیم که مهاجرت معکوس رخ دهد.

در ادامه این نشست، حجت الاسلام نعیمیان به آیه چهارم از سوره مبارکه اسراء اشاره کرد و گفت: خداوند متعال در این آیه می‌فرماید «ما در تورات به بنی اسرائیل خبر دادیم که قطعاً دو بار در زمین فساد می‌کنید و (در برابر طاعت خدا) به سرکشی و طغیان (و نسبت به مردم به برتری جویی و ستمی) بزرگ دچار می‌شوید». امروزه اسرائیل به حدی از خشونت رسیده که می‌توان گفت: مشمول آیه چهارم از سوره مبارکه اسراء است که خداوند متعال ۱۴۰۰ سال قبل نسبت به آن انذار داده است.

وی ادامه داد: در فضای کنونی باید مسئله مقاومت پررنگ‌تر از قبل جلوه کند و ما نیز باید اهتمام به قوت آن داشته باشیم. البته، روشن است که ماهیت مقاومت در چنین زمانی نباید تنها دفاع نظامی باشد، چراکه حملات نظامی تنها بخشی از هجوم مشرکین بر این کشور مظلوم است، بخش دیگری که قابل اهمیت است حمله اقتصادی و فرهنگی است، نگاه ما به استکبار نباید تک بعدی باشد، اگر امروزه استکبار جنبه تمدنی پیدا کرده که مجموعه‌ای از امور فرهنگی، اقتصادی و نظامی را در اختیار دارد، مقاومت نیز باید به مثابه آن باشد.

عضو گروه فقه سیاسی دانشگاه باقرالعلوم با اشاره به واقعیت اسرائیل بیان داشت: واقعیت این رژیم یک دوگانگی دارد که ما نباید از آن غافل شویم؛ یک جنبه آن همان رژیم غاصبی است که مرتکب جنایاتی بر علیه فلسطین شده و جنبه دیگر، نمایندگی از استکبار جهانی است. خشمی که ما از اسرائیل داریم نباید ما را از جنبه دوم غافل کند. اگر نگاه ما به اسرائیل این گونه باشد مقاومت نیز بر اساس همین وضعیت تعریف می‌شود، یعنی بخشی از ماهیت مقاومت، دفاع از فلسطین در برابر هجوم و حمله رژیم اشغالگر است و بخشی دیگر، نمایندگی مقاومت در مبارزه با استکبار جهانی است.

گفتنی است، مشروح این نشست به زودی منتشر خواهد شد./د۱۰۲/ف

نشست علمی «قدس و فلسطین در آینه فقه مقاومت»:۲۰۲۰-۰۵-۲۰ ۱۲:۲۴:۵۵



داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

نقشه راه مسأله فلسطین از منظر رهبر انقلاب

تاریخ:پنجشنبه 1 خرداد 1399-12:20 ق.ظ

حجت‎الاسلام والمسلمین ایزدهی گفت: رهبر انقلاب، حق تعیین سرنوشت و رأی گیری را حق مردم فلسطین اعم از مسلمان، مسیحی، یهودی، عرب و غیر عرب دانسته‎اند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، بعد از ظهر امروز نشست علمی مسأله فلسطین در سیاست خارجی نظام اسلامی با حضور حجت الاسلام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی، رئیس پژوهشکده نظام‎های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه تحت نرم افزار اسکایپ برگزار شد.

وی به ابتکار امام خمینی(س) در نامگذاری روز قدس اشاره کرد و اظهار داشت: ماه مبارک رمضان تقویم مشترک همه مسلمان‎ها است و امام راحل با نامگذاری روز قدس، رویکرد مقابله با رژیم صهیونیستی و حمایت از فلسطین را جهانی کردند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه، دفاع از مظلوم و مستضعف و مقابله با مستکبر را منطبق با ارزش‎های واقعی اسلام دانست و تأکید کرد: رویکرد نظام اسلامی از ابتدا دفاع از مستضعفین و مبارزه با مستکبران بوده است؛ در حالی که امروزه برخی از نحله‎های سنی و شیعه همچون وهابیت و شیعه انگلیسی عملا در خدمت استکبار جهانی قرار گرفته و با آمریکا و انگلیس علیه کشورهای اسلامی هم‌پیمان شده‎اند.

وی رژیم صهیونیستی را فاقد مشروعیت دانست و تصریح کرد: هر نظام سیاسی برای کسب مشروعیت باید دارای جمعیت، سرزمین و منطق مشروعیت پیشینی و حاکمیت مشروع باشد؛ در صورتی که رژیم اشغالگر قدس رژیمی است که بنیان آن غصب سرزمین فلسطین با ساکنان اجاره‎ای و دعوت شده از سراسر دنیا با حمایت نظام سلطه و دارای حاکمیت ظالمانه و بدون قائل شدن هیچ حقی برای ساکنان اصلی فلسطین است.

حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی به راهکار رهبر معظم انقلاب در موضوع فلسطین اشاره و خاطرنشان کرد: ایشان به رأی گیری از مردم فلسطین و دموکراسی مورد اتفاق همه دنیا به عنوان یک راهبرد و نقشه راه تأکید کرده‎ و تعیین سرنوشت را حق مردم فلسطین اعم از مسلمان، مسیحی، یهودی، عرب و غیر عرب دانسته‎اند.

وی روشنگری درباره ماهیت رژیم صهیونیستی را ضروری خواند و گفت: با توجه به عقاید و نژادپرستی که در ساختار اسرائیل وجود دارد که حتی شهروندانش را درجه بندی می کند و با توجه به حلقه مقاومت در منطقه که اسرائیل را از شعار نیل تا فرات به دیوارکشی و محصور ماندن در فلسطین اشغالی مجبور کرده است و با اتفاقات داخلی، مشکلات اقتصادی و عدم امنیتی که در اسرائیل وجود دارد؛ وعده رهبر معظم انقلاب در نابودی این رژیم در آینده نزدیک محقق خواهد شد./پ202/




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 




Admin Logo
themebox Logo



شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic