تحقق نظام معرفتی دین در جامعه مبتنی بر رویکرد نظام‌وارگی و تمدنی است

تاریخ:دوشنبه 20 اسفند 1397-12:16 ق.ظ


استاد سیدسجاد ایزدهی:

تحقق نظام معرفتی دین در جامعه مبتنی بر رویکرد نظام‌وارگی و تمدنی است

سایت اجتهاد نوشت: دین مجموعه‌ای نظام واره است که باید جامعه را به هدف مشخصی هدایت کند؛ در عین حال تعبیر نظام، نظام‌مندی و نظام‌وارگی تعبیری است که در ادبیات ما به چشم می‌خورد و حضرت زهرا(س) و حضرت علی(ع) به آن اشاره جدی دارند؛ رهبر معظم انقلاب نیز در این راستا بحث فقه حکومتی، فقه نظام، نظام‌وارگی فقه، رویکرد اجتماعی به فقه، رویکرد حکومتی به آموزه‌های دینی را مدنظر قرار می‌دهند و بر این باور هستند که تحقق نظام معرفتی دین در جامعه مبتنی بر رویکرد نظام‌وارگی و تمدنی است.

دین اسلام دین جامع و خاتم است؛ یعنی اینکه ما هرسوال و ابهامی داشته باشیم، می‌توانیم به آن مراجعه کرده و مشکل فردی و اجتماعی خود را حل کنیم؛ اگر غیر این باشد با خاتمیت و جاودانگی و جامعیت دین اسلام منافات دارد؛ بنابراین آیا در ادبیات دینی از نظام وارگی دین بحث شده است و دین می‌تواند نظام سازی داشته باشد؟ در همین زمینه خبرنگار شبکه اجتهاد، گفتگوی تفصیلی با حجت‌الاسلام والمسلمین سید سجاد ایزدهی، رییس پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی داشته است که متن آن تقدیم خوانندگان می‌شود.

با توجه به تعبیری از امیرالمؤمنین علی(ع) و حضرت زهرا(س) در بحث جامعیت و نظام وارگی دین و با عنایت به این‌که حضرت امام در راستای موازین و آموزه‌های برگرفته از اهل بیت(ع)؛ نظام اسلامی را برقرار کردند و طبیعتا این کشور و آموزه‌های نظام سیاسی را نیز براساس همان بنا کردند، به صورت خاص بحث نظام و نظام سیاسی و نظام‌سازی را با محوریت تعابیر ایشان پیگیری می‌کنیم.

حضرت فاطمه زهرا(س) در خطبه معروفی که در مدینه ایراد فرمودند و از جمله مواردی که در آنجا تأکید فرمودند، بحث نظام است، در آنجا حضرت زهرا(س) تعبیری دارند «اِطاعَتَنا نِظاماً لِلمِلَّهِ وَ اِمامَتَنا أماناً لِلفِرقَه»؛ حضرت می‌فرماید که اطاعت ما موجب نظام و انتظام‌بخشی برای دین است و دین براساس محوریت اطاعت اهل بیت(ع) شکل می‌گیرد و البته امامت اهل بیت(ع) هم موجب دوری از تفرقه در جامعه خواهد شد.

در تعبیری که حضرت درباره نظام به کار بردند، بحثی مطرح است که آیا آموزه‌های اسلامی بر محوریت نظام قرار دارد؟ آیا قابلیت نظام‌مندی دارد؟ آیا رویکرد نظام‌وارگی دارد یا نه مجموعه اموری که در کنار هم قرار گرفته و رویکرد منسجم نظام‌واره ندارند.

در این تعبیر، حضرت زهرا(س) به دین با رویکرد نظام‌واره نگاه می‌کنند، اما نظام‌وارگی را بر محوریت ولایت رقم می‌زنند و البته در بحث امامت با سه تعبیر در اینجا مواجه هستیم، بحث امامت، نظام و ملت و به تعبیری امت، البته در تعبیر دیگری از امیرمؤمنان(ع) هست که ایشان می‌فرمایند « فَرَضَ الله الأیمان تطهیراً من الشرک… و الإمامه نظاماً للأمّه و الطاعه تعظیماً للإمامه…؛ نهج البلاغه محمّد عبده، ص ۵۵»؛ از یک طرف بحث نظام و نظام‌وارگی مطرح است و از طرف دیگر امامت را محور نظام و انتظام دین فرض می‌کنند و اطاعت از اهل بیت(ع) را موجب تعظیم امت یا به تعبیری امامت قرار دادند.

در اینجا مراد از نظام، نظامات اجتماعی و به معنای نظام‌سازی است؟

ایزدهی: حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) تعبیری در واژه نظام دارند و می‌فرمایند «مکان القیم بالامر مکان النظام من الخرز یجمعه و یضمه فإذا انقطع النظام تفرق الخرز و ذهب ثم لم یجتمع بحذافیره أبدا، نهج البلاغه، خطبه ۱۴۶» حضرت وقتی تعبیر می‌کنند از نظام؛ این نظام را به معنای آن تسبیحی می‌گیرند که نخ ریسمان این وسط سبب جمع این‌ها هست و تعبیر حضرت این است که این نخ تسبیح همه اینها را گرد هم جمع می‌کند و براساس یک منطقی اینها را ردیف می‌کند.

تعبیر حضرت این است که «فاذا انقطع النظام…» اگر این نظام از بین برد، این نخ تسبیح از بین برود، همه دانه‌های تسبیح از همدیگر جدا می‌شوند و پخش می‌شوند و قابلیت جمع شدن هم ندارد، حضرت از سویی رهبری را در این راستا لحاظ می‌کنند رهبری جامعه آن مکان نظام‌وارگی است که مردم را دور خود جمع می‌کند و پیرو او مردم جمع می‌شوند و دیگر متفرق نمی‌شوند.

از سوی دیگر بحث این است که ما همه آموزه‌های دین را براساس محوری خاص و براساس آن رابطه مشکل باید بفهمیم، مجموعه امور دینی اموری نیستند که هر کدام یک مجموعه گزاره‌های متفاوتی باشند که کنار هم جمع شده باشند و هیچ نسبت و ربطی با هم نداشته باشند، بلکه این‌ها با یک رفتار پیشنی نسبت به هم قابل سنجش هستند و طبیعتا همچنان که دانه تسبیح باید براساس منطق مشخصی کنار هم جمع شود مثلا تسبیح باید ۳۳ تایی باشد یا ۹۹ عدد باشد تا غایت تسبیح محقق شود.

لذا تناسب مهم است، انسجام کنار هم مهم است، تعادل بین اینها مهم است، دانه تسبیح نمی‌شود یک دانه‌اش کوچک و دانه دیگر بزرگ باشد، دانه‌های تسبیح باید کاملا شبیه هم باشند و یک منطقی بر‌ آنها حاکم باشد و یک عقلانیت بر این تسبیح حاکم باشد که به غرض دست زدن حاصل شود و در نهایت بتواند غایت خود را محقق کند.

هدف این است که آیا دین مجموعه‌ای نظام واره است که این مجموعه نظام به هدف مشخصی جامعه را باید هدایت کند یا نه ممکن است مجموعه گزاره‌های پخش و متفاوت و غیرنظام‌مند و غیر منسجم در کنار هم باشد، ضمن این‌که ما در ادبیات دینی می‌دانیم که اینها مجموعه‌ای از امور غیرمنسجم و پخش نیستند و یک منطقی بر آنها حاکم است؛ اما در عین حال تعبیر نظام، نظام‌مندی و نظام‌وارگی تعبیری است که در ادبیات ما به چشم می‌خورد و حضرت زهرا(س) و حضرت علی(ع) به آن اشاره جدی دارند.

از طرف دیگر در طول تاریخ ولو ما نتوانستیم نظامی را به صورت نظام سیاسی متمرکز ارائه کنیم، اما مرحوم امام براساس این پیش‌فرض پسینی که غرض از همه آموزه‌ها تحقق یک نظام هست و قرض از او ایجاد آموزه‌ّای دینی براساس رویکرد عینی و عملی است؛ لذا از یک جهت مرحوم امام دین را به مصادیق مجموعه نظام فهم می‌کند و بر همین اساس هم طبیعتا آنها را ارائه می‌کند.

به تعبیری فقه، فلسفه، کلام و عرفان حضرت امام در یک راستا قرار گیرد و در راستای تحقق حداکثری دین در جامعه و رویکرد غایات دین محقق می‌شود و از طرف دیگر حضرت هم به صراحت درک می‌کنند که اگر یک نظام سیاسی ساختاری در جامعه محقق نشود، طبیعتا دین قابلیت تحقق خارجی نخواهد داشت، لذا مرحوم امام بحث رویکرد حکومت‌سازی را برای تحقق دین در جامعه مدنظر قرار می‌گیرند و عملا هم این حکایت اتفاق می‌افتد.

آن چیزی که در وجود حضرت امام بیشتر اهمیت دارد، با آنکه مرحوم امام اولین کسی است که حکومت دینی را به معنای مشخص در جامعه برقرار کردند، اما بیشترین هنر امام، ترسیم‌ نظام‌واره برای دانش هست که بتواند دانش‌های اسلامی را براساس یک رویکرد نظام‌واره ارائه کند، رویکرد حکومتی به اینها بدهند، بلکه دانش‌هایی مثل اخلاق، فلسفه و کلام و همه مانند آن را در این راستا فهم کنند و رویکرد اجتماعی، عینی، عملیاتی برای تحقق غایات دین در جامعه ارائه کنند.

رهبر معظم انقلاب در این راستا بحث فقه حکومتی، فقه نظام، نظام‌وارگی فقه، رویکرد اجتماعی به فقه، رویکرد حکومتی به آموزه‌های دینی را مدنظر قرار می‌دهند و بر این باور هستند که تحقق نظام معرفتی دین در جامعه با رویکرد نظام‌وارگی امکان‌پذیر است و البته باید رویکرد تمدنی هم داشته باشد، یعنی آموزه‌های دینی رویکرد نظام‌واره پیدا کرده، انسجام درونی، منطق بیرونی و هدف‌مندی داشته باشد و بتواند به یک مقصد و جهت خاصی حرکت کند.

اگر این اتفاق افتاد آن وقت در جامعه به صورت عینی محقق می‌شود، هنجارهای غربی نیز عمدتا فارق از بحث مبانی یک نظام بر آنها حاکم است، یعنی نظام مبنایی آنها، مثلا بر اومانیزم، بر ماتریالیزم، بر لیبرالیزم است، اما همه اینها خارج از بحث‌های مبنا عملا در قانون آنها خود را نشان داده و قانون آنها مبتنی بر اثرات سرمایه و کاپیتالیسم و اثرات انسان است، اومانیسم، آزادی‌محوری، لیبرالیسم و اینها عملا در قوانین آنها خود را شکل داده است.

بلکه رویکردهای تمدنی آنها و سبک زندگی آنها عملا بر همین اساس تبیین و تدوین شده است و این چندگانه یعنی مبانی، قوانین، هنجارها و سبک زندگی وقتی کنار هم قرار می‌گیرند و یک تولید معرفت می‌کنند این عملا در جهان خارج خود را به شکل یک تمدن نشان می‌دهد و امروزه می‌تواند به خود قابلیت صدور دهد.

این حکایت  امروزه اگر برای نظام اسلامی اتفاق نیفتد؛ یعنی ما براساس مبانی مثل توحید، عدالت، خدامحوری، آرمان‌گرایی، آخرت‌گرایی یا دنیاگرایی، نفی سکولاریسم نتوانیم تبدیل به قانون و تبدیل به هنجارهای غالب و به یک سبک زندگی تبدیل کنیم که در جامعه محقق شود و اگر نتوانیم مجموعه‌ای از این آموزه‌های دینی را در قالب آموزه فقهی و آموزه اخلاقی، فلسفی و کلامی براساس یک مدار و یک منطق تنظیم کنیم؛ طبیعتا چون نظام معرفتی نظام کاملی نیست، قابلیت صدور و الگوبرداری پیدا نخواهد کرد.

بنابراین وقتی قابلیت الگوبرداری پیدا می‌کند که یک انسجام درونی باشد، غایت‌مداری باشد،‌ هدف‌مندی باشد، عقلانیت باشد و در نهایت بتواند جامعه جهانی را به یک مسیر هدایت کند نه فقط مؤمنان، چراکه فرض بر این است که دین هدی لناس هست و برای هدایت همه مردم است، ما باید بتوانیم در برابر منطق مادی غرب، منطق توحیدی ارائه و قابلیت عملیاتی‌سازی برای آن در جامعه ایجاد کنیم.

با توجه به مبانی دینی، چرا امروزه مسأله امتناع یا عدم نظام‌ سازی مطرح است؛ علت این خلأ چیست؟

ایزدهی: در طول تاریخ ما چون نظام سیاسی نداشتیم و همواره در حال تقیه بودیم و حاکمان اجازه ظهور و عرض اندام نمی‌دادند، چون جمعیت حداقلی برای شیعه در جهان داشتیم در یک منطقه خاصی حداکثری نبودیم؛ لذا همواره رویکرد ما در دانش‌ها رویکرد پاسخ‌گویی به جوامع محدود و رویکرد فردی بود، اما وقتی امروزه یک رویکرد جامعه متکثر جامعه شیعی هدفمند نظام سیاسی قرار داریم، امروزه باید بازخوانی کنیم که آیا می‌توانیم آن آموزه‌های حداکثری را از دینی که خاتمیت و جامعیت دارد تبدیل به یک نظام معنایی با قابلیت صدور کنیم.

این سؤال قبلا هم چه بسا وجود داشت اما قابلیت انجام نداشت، امروزه ما در این بستر قرار داریم، این امکان وجود داشت اما قابلیت رو به تحقق وجود نداشت اما اکنون قابلیت تحقق پیدا کرده است، به همین خاطر این سؤال را مجدد طرح و بازخوانی کردند و اگر یک زمانی جامعه اسلامی یک تمدنی ایجاد کرد به نام تمدن اسلامی امروزه مجدد بحث تمدن نوین اسلامی مطرح است.

اگر قرن‌ هفت هجری، تمدن اسلام، تمدن ناقص بنی عباسی هست، اما امروزه براساس قرائت اسلام شیعی آرمانی می‌خواهیم محقق شود، لذا بحث امتناع و بحث امکان بیش از این‌که رویکرد علمی داشته باشد، رویکرد تاریخی دارد؛ چون در طول تاریخ ما عملا توفیقی برای این نداشتیم و مسأله ما این نبود، اما امروزه توفیق مسأله ما این است از آن دغدغه‌های تاریخی گذر کردیم جامعه مستقل شدیم و می‌خواهیم براساس اینها، بتوانیم یک تمدنی برایش مبنا کنیم، لذا آن بحث مبنایی نیست بیشتر بحث تاریخ‌مندی است.

شاید این سؤال مطرح باشد که غرب براساس تمدن خودش نظام سازی کرده؛ برایش ساختارهای خاص در نظر گرفته و به صورت جزِئی برنامه و نقشه راه مشخص کرده است، حتی ما نیز در داخل ساختارهای غربی و در تعامل با آن زندگی می‌کنیم؛ لذا این مبانی و کلیات در این شرایط قابل اجرا نیست؟

ایزدهی: پازل غرب در تمدن‌سازی و نظام‌سازی کامل است، چراکه حدود دویست سال از این تمدن شکل گرفته تا به اینجا رسیده است، تمدن اروپای قدیم تمدنی نبود که ما امروزه لحاظ کنیم، نقاط ضعف و چالش‌های فراوانی داشت  اما هرچه گذشت آنها این را تکمیل کردند، آنها را جزئی و تبدیل به سبک زندگی کردند، ما هنوز چند سالی نیست که این دغدغه در ما ایجاد شد.

مهم این است که این قابلیت در ما وجود دارد اما ما همچنان ما در بستر نظام اقتصاد غربی قرار داریم و هنوز در بستر اداره ما نظام اقتصادی غربی است و هنوز باور نکردیم که می‌توانیم یک نظام اقتصادی متمایزی را براساس عدالت تنظیم کنیم، نظام غربی نظام اصالت سرمایه است، اما اینجا نظام عدالت و حمایت از ضعفا است، ما برای این‌ها نتوانستیم ساختار ایجاد کنیم و ساختار آن متمایز نشده است، اما این‌که این کار می‌شود حتما می‌شود، البته گام‌هایی برداشته شده نسبت به این چهل سال انقلاب ما ساختار سیاسی متمایزی در جهان داریم.

چنین ساختاری در جهان وجود ندارد، نظام‌سازی سیاسی کردیم و یک ساختار هم برای آن ساخته‌ایم اما این‌که این را ببریم در نظام‌های فرهنگی، امنیتی، اقتصادی و نظام‌های مختلف جامعه طبیعتا یک زمان می‌برد، البته متوقع این است که دولت، حاکمیت و نظام سرمایه بگذارد و اگر برای تکنولوژی و ماهواره هزینه می‌کند بداند که این مبنا است و اگر این رشد نکند طبیعتا آنها هم رشد نمی‌کند.

در نظام‌های غربی وقتی تکنولوژی و فرهنگ و تمدن غربی رشد کرد که اینها در مرحله قبل، مبانی علوم انسانی آن را تکمیل کردند، اگر آن ایسم‌های متقدم به خوبی تبیین و ابتذال نمی‌شد هیچ‌گاه این تکنولوژی براساس آن شکل نمی‌گرفت؛ لذا اولویت این است بیش از آن‌که ما به مباحث سخت‌افزاری بپردازیم و تولید مواد مورد نیاز کنیم، رویکرد نرم‌افزاری داشته باشیم و از حیث نرم‌افزاری اینها را تقویت کنیم، بنابراین رویکرد تمدن آن نرم‌افزار است اگر آن شکل گرفت تمدن شکل می‌گیرد وگرنه شکل نمی‌گیرد.

آیا محور اصلی در نظام‌سازی بر عهده فقه است؛ رویکرد فقه در این شرایط چگونه باید باشد؟

ایزدهی: نه دو گونه است، ما یک وقت می‌خواهیم نظام معرفتی خود را بگوییم که در دانش‌ها همه دانش‌ها را به مثابه یک کل در نظر بگیریم و فقه و کلام و فلسفه را به صورت مجزا در نظر نگیریم مثلا در فلسفه به سمت چپ نرویم و در کلام به سمت راست، همه در یکسو و بخشی از یک پازل باشند، بلکه در خود فقه هم به مثابه یک دانش از دین خود این هم ابواب مختلفش را ناظر به هم باشد، یعنی عبادت ناظر به سیاست باشد و سیاست ناظر به فرهنگ باشد و فرهنگ ناظر به اقتصاد باشد و همه این‌ها را یک مجموعه کل و یک نظام ببینیم که به صورت منسجم و آن دانش اصلی کنار هم قرار گرفته باشند و بر محور توحید و ولایت حرکت کنند.

اگر این حرکت اتفاق افتاد آن وقت می‌توانیم بگوییم ما یک نظام اسلامی داریم در قالب یک کشور که آنجا اقتصاد مرتبط با سیاست، سیاست مرتبط با فرهنگ و فرهنگ مرتبط هسته‌های مختلف است و با همدیگر یک مجموعه منسجم، هدفمند و کارآمد باشند،

لذا ما دو سطح داریم، ۱. سطح دانش‌های اسلامی ۲. سطح فقه، هر کدام از این‌ها طبیعتا باید نظام‌مند و نظام‌واره باشند و براساس یک منطق پیشینی و حلقه ارتباط شکل بگیرند، وگرنه هیچ‌وقت آن نظام‌مندی و نظام‌وارگی شکل نمی‌گیرد.

رویکرد فقه باید حتما نظام‌مند باشد و براساس یک رویکرد تحقق نظام سیاسی باشد، همچنان که پیامبر نظام سیاسی ایجاد کرد و در بستر نظام سیاسی نظام‌های معرفتی را ایجاد کرد در فقه هم باید این‌گونه باشد، به تعبیر حضرت امام که حکومت فلسفه عملی فقه از گهواره تا گور است، همه فلسفه فقه برای تشکیل حکومت یعنی اداره جامعه برای یک هدف مشخص باشد، اگر فقه بتواند با رویکرد حکومتی و تحقق جامعه مطلوب براساس آرمان‌ها شرکت کند و همه آموزه‌هایش را هم بر همین اساس به خدمت بگیرد، این فضایی که می‌گویید شکل می‌گیرد و الا شکل نخواهد گرفت.

انتهای پیام




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

انقلاب به مثابه یك «نظام معرفتی»

تاریخ:پنجشنبه 16 اسفند 1397-10:59 ب.ظ

انقلاب به مثابه یك «نظام معرفتی»
«نظام سازی انقلاب» به چه معناست و از چه شاخصه هایی برخوردار است؟

نویسنده: حجت الاسلام دكتر سیدسجاد ایزدهی

پس از گذشت 40 سال از استقرار نظام اسلامی و ورود به دهه پنجم انقلاب اسلامی، در خصوص این نظام، دو رویكرد مطرح می شود؛ نخست آنكه، نظام اسلامی «پروژه» ای بود كه در سال 57 و با سقوط نظام شاهنشاهی انجام شد و رویكرد دوم آن است كه انقلاب اسلامی «پروسه و فرآیندی» است كه مستلزم مراحل متعددی است كه نخستین گام آن در سال 57 رقم خورد و با پیروزی بر رژیم طاغوتی، به تاسیس یك نظام سیاسی در كشور ایران منجر شد و مراحل بسیاری از آن در سالیان بعد باید تحقق پیدا كند. این مراحل بنا به تعبیر مقام معظم رهبری، مراحل پنجگانه «انقلاب اسلامی»، «نظام اسلامی»، «دولت اسلامی»، «جامعه اسلامی» و «تمدن اسلامی» است.رهبر معظم انقلاب در بیانیه مهمی كه در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ارائه كردند و از آن به «گام دوم انقلاب» تعبیر شده است، چهل سال آغاز انقلاب را گام نخست برای انقلاب اسلامی برشمردند كه باید گام های بعدی را در پی داشته و مستلزم آن باشد كه حركت نظام اسلامی به گونه استمرار و پویا ادامه یابد.مطابق دیدگاه ایشان، انقلاب اسلامی نه فقط به دنبال ایجاد یك «نظام سیاسی ساختاری» یعنی، یك حكومت مبتنی بر آموزه های دینی است بلكه در پی تاسیس یك «نظام معرفتی» است كه بر آموزه های دینی مبتنی باشد و توانایی اداره جامعه وسیع و حكومت دینی را داشته باشد.

بدیهی است مراحل پنجگانه ای كه رهبر معظم انقلاب برای حركت انقلاب (به مثابه چشمه جاری و مستمر) تصویر كردند باید به «تمدن نوین اسلامی» برسد. به این اعتبار، چشم اندازها، سیاستگذاری ها و تدوین نظام های معرفتی انقلاب اسلامی نیز باید بر همین اساس شكل گیرد.

برای اینكه، نظام اسلامی به «تمدن نوین اسلامی» سوق یابد باید نكاتی را مدنظر داشت كه از مهم ترین آنها می توان به ملاحظه رویكرد نظام واره در خصوص فهم آموزه های دینی اشاره كرد. بدین صورت كه همه آموزه های دینی در یك راستا و آن هم در راستای هدایت حداكثری جامعه و وصول به یك سعادت حداكثری امكان تحقق پیدا كند. همچنین بتواند مشكلات نظام را حل كند و نسبت به مسائل آن پاسخگو باشد و بتواند همه شئون زندگی انسان ها را در عرصه های مختلفی مثل سیاست، اقتصاد، فرهنگ، امور نظامی، انتظامی و موارد امنیتی تامین نماید. در خصوص رویكرد نظام واره باید گفت دو گونه رویكرد نظام واره وجود دارد؛ از یك سو، دین به معنای عام، با همه عرصه هایش (عقاید، شریعت و اخلاق) باید به گونه نظام واره فهم شود و از سوی دیگر، فقه (به مثابه بخش اعظم و مهم دین) و به عنوان نرم افزار اداره جامعه لحاظ شده و همه ابواب و مسائل آن در راستای یك نظم معنایی و معرفتی، جهت اداره مطلوب و كارآمد یك كشور و یك جامعه، مورد استنباط قرار گیرد. رویكرد فقه شیعه باید مستلزم جامعیت نسبت به همه شئون نیازهای جامعه باشد.بر این اساس، نظام اسلامی باید در مرحله تاسیس یك ساختار و یك حاكمیت محدود نشود بلكه به سمت ایجاد یك «تمدن نوین اسلامی» حركت كند و در این راستا بتواند نرم افزار مستقل، متناسب و بومی برای اداره جامعه خویش ارائه نماید. همچنان كه تمدن غرب، متناسب با منطق و مبانی مادی خویش، نرم افزاری مادی و سكولار عرضه كرده است. البته این رویكرد مستلزم آن است كه بتوانیم در عرصه های مختلف تمدن سازی، علوم اسلامی را در رویكرد دانشی از علوم انسانی مادی موجود غرب متمایز كرده و قرائت بومی از آن (علوم انسانی اسلامی) ارائه نماییم، زیرا نمی توان بر اساس منطق علوم انسانی غرب حركت كرد و انتظار تاسیس تمدن اسلامی را داشت بلكه باید علوم انسانی متناسب با آموزه های اسلامی داشته باشیم و آن را پس از بازخوانی، به «دانش» تبدیل كنیم. لذا آنچه رهبر معظم انقلاب در این بیانیه تاكید كردند، كه البته در سالیان قبل هم به گونه های مختلفی این را تذكر داده بودند، این بود كه ما در نقطه آغاز حركت انقلاب قرار داریم و همچنان باید برای رسیدن به این تمدن تلاش كنیم. از این روی، برخلاف آنان كه گفتند ظرفیت نظام تمام شده و تمامی امكانات معرفتی نظام اسلامی به پایان رسیده است، این انقلاب تنها در گام نخست خود قرار دارد و همچنان در مسیر تمدن سازی در حال حركت است.گام های تحقق این نظام هم طبیعتا بیش از اینكه مبتنی بر رویكردهای اجرایی باشد به مبانی معرفتی و دانشی مبتنی است و رمز بقا و پایایی آن، این است كه در راستای جهت گیری تمدنی شكل گیرد. با عنایت به پیموده شدن گام نخست انقلاب و رویكرد انقلاب اسلامی به سمت تمدن نوین اسلامی، باید همچنان كه گام نخست انقلاب، به دستان با كفایت جوانان به گام دوم رسید، در گام دوم هم باید فرآیند تولید علوم انسانی اسلامی را به دست جوانان به مثابه متفكران و كارگزاران آینده نظام اسلامی سپرد.سپردن امور به جوانان و تاكید بر واگذاری این وظایف به جوانان از آن رو است كه انقلاب یك نسخه روزآمد برای همه افراد دارد. یعنی همچنان كه در سال 57 این انقلاب را جوانان به عهده گرفتند و اموری چون جنگ، تولید، تفكر و... را بسامان رساندند، طبیعتا نقطه روزآمد نظام معرفتی انقلاب اسلامی یعنی تهیه و تدوین نرم افزار علوم انسانی در راستای پویایی و پایایی نظام سازی اسلامی را نیز باز باید جوانان طراحی كنند؛ طبیعتا این امر تلاش و روحیه ای جوانانه می طلبد، از آنجا كه انقلاب هم همچنان جوان است، نیازمند رویكرد و تفكر جوانانه انقلاب است.


*استاد فقه سیاسی 


 روزنامه ایران، شماره 7015 به تاریخ 15/12/97، صفحه 11 (ایران اندیشه) 

لینک کوتاه به این مطلب:     
 



داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

بیانیه گام دوم انقلاب مبتنی بر رویکرد حداکثری به دین و مردم‌سالاری است

تاریخ:یکشنبه 12 اسفند 1397-08:21 ب.ظ

حجت‌الاسلام و المسلمین ایزدهی:
گروه سیاسی ــ رئیس پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی با بیان اینکه نگاه رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب مبتنی بر رویکرد حداکثری به آموزه‌های دین، معنویات و اخلاق و عدالت از یک‌سو و نگاه حداکثری به مردم‌سالاری از سوی دیگر است، گفت: این نوع نگاه به زمین و آسمان، دین و دنیا و سعادت و رفاه است که قابلیت الگوبرداری دارد و به همین جهت است که مورد هجمه نظامهای غربی و در رأس آن آمریکا قرار می‌گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی، رئیس پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره ابعاد مهم بیانیه گام دوم انقلاب گفت: با توجه به اینکه برخی دچار این گمان و توهم بودند که انقلاب اسلامی به ۴۰ سالگی نخواهد رسید، انقلاب اسلامی به بن‌‌بست رسیده، ساختار نظام جواب نمی‌دهد و نرام‌افزار اداره انقلاب ناکارآمد است، اما رهبر معظم انقلاب در این بیانیه به چند نکته را هوشمندانه‌ مطرح کردند.

وی ادامه داد: نکته اول اینکه ما چهل سال در این انقلاب حرکت و حضور داشتیم و اتفاقاتی در این مدت رقم خورد که در مقایسه با تمام انقلاب‌ها بی‌نظیر است و انقلاب به مثابه موجودی زنده، فعال و بانشاط به گونه‌ای رفتار کرده که در طول چهل سال گذشته همچنان مردم رویکرد انقلابی دارند و در میانه میدان هستند.

ایزدهی اظهار کرد: در خیلی از انقلاب‌ها فرض بر این است که بعد از چند سال، شرایط انقلابی به شرایط عادی و عرفی تبدیل و به عبارتی انقلاب به قانون تبدیل می‌شود و کشور از وضعیت انقلابی عبور می‌کند، اما در کشور ما همچنان مردم رویکرد انقلابی دارند و رهبر انقلاب می‌فرمایند که من انقلابی هستم و تحقق اهداف کشور با تراز آرمان‌های انقلاب سنجیده می‌شود.

وی افزود: در ذیل این انقلاب مؤلفه‌های بسیاری وجود دارد که در هیچ انقلابی دیده نشده است. برای نمونه مقوله مردمسالاری و حضور مردم در انقلاب اسلامی در بین تمامی انقلاب‌های بزرگ، بی‌نظیر است که مردم از روز اول در انقلاب بودند و هنوز هم مردم پایه و محور نظام هستند. محوریت عدالت، تلاش برای پیشرفت علمی، تبدیل شدن به الگو برای جهان تحت سلطه و ایجاد  نظام معنایی خاص از جمله دستاوردهای گام اول بوده است.

رئیس پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان کرد: جریان شیعی در طول تاریخ یک نیروی ضعیف و محدود بوده است و امروزه به مثابه یک قدرت محوری و کلان در عالم تلقی می‌شود که به برکت پیروزی انقلاب اسلامی بوده که در برابر نظام دو قطبی سابق و تک‌قطبی امروز قد علم کرده است. به عبارتی با از بین رفتن بلوک شرق، عملاً نظام لیبرال دموکراسی و جهان غرب هماورد اصلی خود را نظام جمهوری اسلامی مبتنی بر تفکر شیعی می‌داند.

وی اظهار کرد: در کنار این پیش‌فرض‌های ۴۰ سال گذشته انقلاب اسلامی و افتخارآفرینی‌های زیاد در این مدت نشان می‌دهد انقلاب مراحل خود را پیموده و از یک نهال نورس، نحیف و کوچک به یک درخت تناور تبدیل شده است، اما با وجود این رهبری انقلاب این را گام اول انقلاب می‌دانند و نه فقط به بن‌بست‌ نرسیده و کارش به پایان نرسیده، بلکه تازه گام اول را برداشته و این نظام قرار است به انقلاب مهدوی متصل شود.

رئیس پژوهشکده نظام های اسلامی تصریح کرد: طبیعی است که این ایده وقتی می‌تواند به نظام مهدوی متصل شود که قابلیت الگوبرداری داشته باشد و بتواند به تمدن تبدیل شود و نرم‌افزار متناسب با تمدن اسلامی را که همان علوم انسانی اسلامی است تولید کند و به آینده باور داشته باشد.

ایزدهی یادآور شد: این چشم‌اندازی که رهبری انقلاب برای سالیان آینده تصویر کردند و نوع نگاهی که انقلاب را در سایه رویکرد تمدنی و هماوردی می‌بیند بسترساز برداشتن گام دوم شده است. امروزه هماوردی با نظام‌های غربی از حیث شعار و عمل انجام می‌شود، اما نکته محوری آن است که انقلاب اسلامی به مثابه تمدن نوینی مبتنی بر آموزه‌های اصیل بتواند بر تمدن مبتنی بر مادی‌گری غلبه کند و جایگزین آن شود.

وی تأکید کرد: امروزه نظامی که بر محور فطرت، عدالت و مردمسالاری دینی بنا شده باشد و بتواند الگویی اسلامی و بومی برای اداره جامعه در ذیل همه خرده‌نظام‌ها، اعم از سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و امنیتی، ارائه کند و آن را به سبک زندگی تبدیل کند قابلیت جهانی شدن پیدا می‌کند. تا امروز گام‌های زیادی را پیموده‌ایم، اما همه این‌ها گام اول بوده و برای برداشتن گام‌های بعد باید اهتمام جدی داشت و بر همان مبنای نگاه بلندمدت برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری و تولید علم کنیم و این گونه می‌شود که انقلاب اسلامی چشمه جوشان پایان‌‌ناپذیری خواهد شد که نه فقط برای جمهوری اسلامی بلکه برای همه جوامع می‌تواند مفید باشد و الگوبرداری شود.

ایزدهی ابراز کرد: این نگاهی است که مبتنی بر رویکرد حداکثری به آموزه‌های دین، معنویات و اخلاق و عدالت در جامعه است و از طرفی نگاه حداکثری به مردمسالاری نیز دارد. این نوع نگاه به زمین و آسمان، دین و دنیا و سعادت و رفاه، نگاه بسیار مؤثری است و اگر این نگاه قابلیت الگوبرداری و تحقق حداکثری نداشت، هیچ‌گاه نظام‌های غربی و در رأس آن‌ها، آمریکا، با جمهوری اسلامی ایران هماوردی نمی‌کردند، اما می‌بینیم که امروزه همه آن‌ها ظرفیت و توان خود را برای ناکارآمد کردن نظام به کار گرفته‌اند و اعمال تحریم‌ها، فشارهای اقتصادی و ایجاد ناامنی برای جلوگیری از الگو شدن این نظام است و در انتخابات آمریکا، ایران پربسامدترین واژگان در میان رقبا بود.

رئیس پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه اصل این اهتمام دشمنان نشان می‌دهد این منطق بسیار قوی است و دشمنان قدرت این منطق را به فراست دریافتند و برای از بین بدن آن تلاش می‌کنند، گفت: رهبر معظم انقلاب فارغ از جزئیات، دولت‌ها، رفتارها و برخی ناکارآمدی‌ها به صحنه آمدند و نقشه راه آینده را مبتنی بر تجربه چهل ساله انقلاب اسلامی تدوین کردند. تبیین ابعاد این بیانیه نیاز به کار تحقیقی جدی دارد که باید به  ساختار و دانش مشخصی برسد و این دانش در رویکرد تمدنی به الگوی مشخصی برسد که همان الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

ظرفیت‌های علوم انسانی اسلامی؛ ریشه دشمنی نظام سلطه با انقلاب

تاریخ:شنبه 4 اسفند 1397-08:10 ق.ظ

حجت الاسلام ایزدهی:

ظرفیت‌های علوم انسانی اسلامی؛ ریشه دشمنی نظام سلطه با انقلاب

وسائل ـ حجت الاسلام ایزدهی با بیان اینکه قطار علم پس از انقلاب با سرعت پیش رفته است، گفت: عمده مشکل غرب با ما آن است که نظام اسلامی در مبانی و مباحث نرم افزاری مربوط به اداره جامعه و نگرش به انسان و جهان، نگاه متفاوتی با آنها دارد.

ظرفیت‌های علوم انسانی اسلامی؛ ریشه دشمنی نظام سلطه با انقلاب

به گزارش وسائل، حجت الاسلام سید سجاد ایزدهی، در گفت وگویی،با بیان اینکه انقلاب بیش از آنکه 

رویکرد نظامی و حتی فرهنگی داشته باشد، رویکردی علمی داشت، اظهار کرد: این بدان معنا است که 

 انقلاب اسلامی ولو اینکه در برخی خاستگاه های فرهنگی و سیاسی از جمله عدم کفایت شاه در اداره 

کشور، وابستگی به بیگانگان و ... شکل گرفت اما باز هم بیش از آنکه مستند به این موارد باشد متمرکز 

بر آن است که منطق جدیدی برای اداره کشور و بلکه جهان شکل بگیرد.

مدیر گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: اساساً دعوای نظام سلطه با کشور و 

نظام ما، دعوا بر سر کارگزاران خاص نیست که اگر بود در همین کشور محدود می شد و هرگز این اندازه 

دشمنی های متعدد اظهار نمی شد، اما طی این چهار دهه مشخص شد که آنها با یک نوع نگرش خاص 

در اداره جامعه ایران پس از انقلاب اسلامی مواجه شدند که مبتنی بر علوم انسانی اسلامی بود و در نتیحه 

تمامی تلاش خود را به کار بستند تا در سطح جهانی با این نظام مبارزه کنند.

حجت الاسلام ایزدهی ادامه داد: عمده مشکل غرب با ما آن است که نظام اسلامی در مبانی و مباحث 

نرم افزاری مربوط به اداره جامعه و نگرش به انسان و جهان، نگاه متفاوتی با آنها دارد در نتیجه بحث هم 

طرازیِ این نگاه و امکان تبدیل آن به علوم انسانی مستقل برآمده از وحی، عمده تقابل نظام اسلامی و 

نظام غربی است؛ بنابراین، در طول سالیان پس از انقلاب اگر این جوهره را نداشتیم و به جای آن نگاه 

سکولار، لیبرال و اومانیستی داشتیم هرگز با ما مشکلی نداشتند. مساله آنها این است که انقلاب این مباحث

 را به چالش می کشد.

وی تاکید کرد: این نوع نقد و مبنایی که در نظام اسلامی داریم، قابلیت به چالش کشیدن نظام سلطه و 

نظام غربی را دارد و عملا ماهیت غرب را به زیر سوال می برد در نتیجه سال های سال است که آنها با ما به 

طرق مختلف دشمنی می کنند.

حجت الاسلام ایزدهی با بیان اینکه از جمله مهمترین عواملی که سبب دشمنی غرب با نظام ما می شود 

تولید علوم انسانی اسلامی است، تاکید کرد ذات این انقلاب، تکیه بر علوم انسانی اسلامی است که در 

اوایل انقلاب به صورت اجمالی و در دهه های بعد به شکلی جدی در سطح گسترده پیگیری شد.

وی ابراز کرد: در سال های بعد از انقلاب و هر چه که جلوتر رفتیم این امکان یعنی تبدیل علوم انسانی 

اسلامی به قالب های مختلف و خرده نظام های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی قوت گرفت و عملا این اتفاق 

افتاد تا جایی که امروز سخن از تمدن نوین اسلامی به میان می آید که این نتیجه انقلاب اسلامی است و 

اندیشمندان به جد روی این مساله کار می کنند.

وی با بیان اینکه حرکت علمی در بحث علوم انسانی اسلامی پس از انقلاب سرعت قابل توجهی داشته 

است، بیان کرد: این امر طبیعتا منبعث از نگرش مقام معظم رهبری(مدظه العالی) است. جنبش نرم افزاری 

و کرسی های نظریه پردازی بسیاری از کارها را جلو برده است، کرسی های آزاداندیشی بستری برای نگاه 

علمی است چراکه تا نقد و نظر نباشد نمی توان کاری از پیش برد.

حجت الاسلام ایزدهی در پایان خاطرنشان کرد: قطار تولید علم بعد از انقلاب اسلامی با حداکثر سرعت 

پیش رفت و طبیعتا این نهال امروز به باروری رسیده است اما اینکه بتوانیم گام های جدی تر و مهم تری 

برداریم نیازمند آن است که رویکرد کاملا همه جانبه و ساختارمندی ایجاد شود. رشته های مختلف در عرصه 

علوم انسانی ایجاد شود و در چشم انداز چهلمین سال گام های جدی برداریم./909/241/ح

 




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

بررسی نقش حوزه علمیه در گام دوم انقلاب

تاریخ:شنبه 4 اسفند 1397-08:08 ق.ظ

Image result for ‫ایزدهی‬‎

به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح؛ سلسله نشست های احیای حیات طیبه اسلام با موضوع نقش حوزه علمیه در گام دوم انقلاب با عنایت به بیانیه رهبر معظم انقلاب در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی شامگاه چهارشنبه به همت مؤسسه فقه تخصصی احیای حیات طیبه اسلام با همکاری مرکز پژوهش های مسجد جمکران در سالن جلسات مرکز پژوهش های مسجد جمکران برگزار شد.

در آغاز این نشست علمی حجت الاسلام والمسمین ایزدهی عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به هدف از برگزاری این نشست گفت: در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی آنهایی که به بقای انقلاب میل نداشتند تلاش کردند این انقلاب به چهل سالگی نرسد زیرا چهل سالگی ایام بلوغ، رشادت و عقلانیت است.

وی ادامه داد: عده ای گمان کردند پس از گذشت چهل سال از انقلاب کارشان تمام شده است اما رهبر معظم انقلاب با انتشار بیانیه خود بیان کردند انقلاب اسلامی پروژه ای نیست که با تصویب قانون اساسی تمام شود بلکه پروسه ای است که از سال ۵۸ شروع شده و انجام آن به ظهور امام زمان(عج) منجر می شود.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اظهارکرد: بحث مد نظر ما در این نشست این است که حوزه علمیه در گام نخست تحولات شگرفی داشته است اما در گام دوم چه اتفاقی می خواهد برای حوزه علمیه رخ دهد.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب در بیانیه خود به بحث تمدن نوین اسلامی اشاره می کنند که باید فراگیر شود؛ زمانی که تمدن گفته می شود، یعنی باید همه جوامع را شامل شود که این تمدن نیز باید از آموزه های دین اسلام خارج شود چنانکه تمدن غرب از میان آموزه های غربی خارج شده است بنابراین در گام دوم انقلاب حوزه علمیه باید چه فعالیت هایی انجام دهد؟ راهبرد حوزه علمیه چه باید باشد؟.




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

اقدامات «پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی» در حوزه بومی سازی علوم انسانی

تاریخ:شنبه 4 اسفند 1397-08:02 ق.ظ


حجت الاسلام ایزدهی در گفت و گو با ایسکانیوز مطرح کرد؛

اقدامات «پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی» در حوزه بومی سازی علوم انسانی

 پنج‌شنبه 2 اسفند 1397 - 05:37
   
کد مطلب: 997051

نشست خبری دکتر صالح اسکندری و حجت الاسلام ایزدهی

مدیر گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، اقدامات این پژوهشگاه را در حوزه بومی سازی علوم انسانی تشریح کرد.

حجت الاسلام سید سجاد ایزدهی مدیرگروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره چالش های بومی سازی علوم انسانی در کشور اظهار داشت: ایجاد علوم انسانی بومی، نیاز به یک فرآیند طولانی مدت دارد؛ در واقع بایستی مجموعه ای از دانش ها و گرایش های مختلف گرد هم آیند تا بتوانیم نمونه ای از علوم انسانی بومی را ایجاد کنیم.

وی افزود: پژوهشگاه حکمت و دین پژوهشی که مرتبط با پژوهشگاه ما است، در حوزه فلسفه علوم فعالیت دارد. اگر علمی بخواهد تولید شود، جز به واسطه فلسفه علم و نگاه درجه دو به آن، نمی تواند تولید شود.

ایزدهی ادامه داد: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، بیشتر کتبی را که انتشار داده، در حوزه فلسفه مضاف یا فلسفه علوم انسانی بوده است که دربیشتر در رشته های مبنایی همانند فلسفه، کلام و عرفان نوشته شده است.

مدیر گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: در این پژوهشگاه یک سری از واحدهای درسی و گرایش ها به صورت ابتکاری ایجاد شده است؛ دین پژوهشی و معرف شناسی از جمله این واحدهای ابتکاری است.

وی گفت: در این پژوهشگاه کارگروه هایی تحت عنوان کارگروه های علوم انسانی مبتنی بر قرآن وجود دارد که بررسی می کنند اگر بخواهیم علوم انسانی را در تمامی بخش ها فارغ از مبانی ماتریالیستی و اومانیسمی ایجاد کنیم، چه اقدامی باید انجام دهیم.

ایزدهی با اشاره به اقدامات پژوهشکده اسلامی در حوزه علوم انسانی اذعان داشت: در این پژوهشکده 5 گروه ایجاد شده است؛ گروه اقتصاد اسلامی جزء پیشگام ترین گروه ها در ایران است که مجله ای را تحت عنوان «اقتصاد اسلامی» منتشر کرده اند که بر رویکرد اسلامی به اقتصاد تاکید دارد.

مدیر گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اضافه کرد: گروه دوم در حوزه مسائل حقوقی اعم از حقوق جزایی، کیفری و جنایی نیز اقدامات خوبی انجام داده است که به نهادهای تصمیم ساز و تصمیم گیر همانند مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام کمک می کنند. 3 گروه دیگر در این حوزه عبارت اند از سیاست اسلامی، مدیریت اسلامی و اخلاق .

وی بیان کرد: فرآیند بومی سازی علوم انسانی را از حدود 25 سال پیش آغاز کرده ایم؛ راه پیموده شده تا بدین لحظه بسیار خوب بوده است اما تولید علوم انسانی، نیاز به یک کار عمیق و میان رشته دارد. این که بگوییم امروزعلوم انسانی را تولید کرده ایم درست نیست اما گام های اساسی برای آن برداشته شده و راه های وصول به آن مشخص شده است.

انتهای پیام/




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

(۳۰ سالگی منشور روحانیت): حوزه امروز با قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست

تاریخ:شنبه 4 اسفند 1397-07:58 ق.ظ

(۳۰ سالگی منشور روحانیت)
حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی با بیان این که حوزه علمیه با نقطه مطلوب امام خمینی فاصله فراوانی دارد، گفت: البته با توجه به مشکلات پیشرفت خوبی داشته است

حجت الاسلام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به مناسبت سی امین سال صدور منشور روحانیت از سوی امام خمینی(ره) گفت: امام خمینی(ره) فارغ از گفتمان سنتی حوزه، زمانی که وارد فضای حاکمیت شد و اداره و کارآمدی نظام سیاسی دینی را لحاظ می کند، نگرش جدیدی را به حوزه علمیه وارد کردند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: نگرش جدید امام خمینی(ره) از دو نظر دارای مخاطب است؛ از یک سو مخاطبانی که در بستر تحجر و اقتضائات زمان گذشته مانده اند که یک بخش پیام امام نسبت به این افراد صادر شده است.

وی افزود: در سوی دیگر طلابی قرار دارند که باید بتوانند برای اداره جامعه، استنباط خود را بروز رسانی کرده و اقتضائات جامعه را در نظر گیرند در نتیجه امام خمینی(ره) بخشی از پیام خود را در راستای به روز رسانی و رویکرد جدید طلاب برای هدایت حداکثری جامعه و گسترش و توسعه دین به فضاهایی خارج از ایران، صادر می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی با اشاره به چالش های جایگاه مراجع تقلید و حوزه علمیه اظهار کرد: برخی بر این باور هستند که در فضای نظام جدید به جایگاه روحانیت، مرجعیت و حوزه نیازی نیست بلکه بحث نظام سیاسی مطرح است.

وی اضافه کرد: اما امام خمینی(ره) در مقابل این تفکر روحانیت را به مثابه انسان های انقلابی معرفی کرده که توانسته  اند افراد زیادی را تربیت کنند در نتیجه مردم را به روحانیت و مراجع ارجاع می دهند؛ بستر دین داری نظام اسلامی نیز در گرو رجوع به عالمان است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در بخشی دیگری از سخنان خود به عملکرد حوزه علمیه در چهل سال گذشته اشاره کرد و گفت: عملکرد حوزه علمیه نسبت به پیش از انقلاب قابل مقایسه نیست؛ به عنوان مثال رشته هایی مانند فقه جزا، کیفری، فقه سیاست، فقه اخلاق و ابعاد علمی بسیار دیگری را به صورت تخصصی در آورده اند.

وی افزود: در حوزه علمیه امروزی کرسی های فراوانی برگزار و کتاب های تخصصی فراوانی نوشته شده است بنابراین نسبت به حوزه پیش از انقلاب که لیوان سید مصطفی را به دلیل این که پدرش فلسفه تدریس می کند را آب می کشند کاملا متحول شده، تغییر یافته و رویکرد متفاوتی دارد و قانون اساسی نیز مرهون همین حوزه علمیه است.

حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی تصریح کرد: با وجود همه کارهای بیان شده اما به نقطه مطلوب مد نظر امام خمینی(ره) که می فرماید ما باید خودمان را برای اداره همه جهان مهیا سازیم فاصله زیادی دارد.

وی ادامه داد: البته با توجه به مشکلات، بودجه ها و مقدمات لازم برای حرکت حوزه، کارهای فراوانی صورت گرفته و به خوبی در مسیر مد نظر امام خمینی(ره) حرکت کرده است اما راه های طولانی باید طی کرده تا بتواند بستر یک تمدن اسلامی را ایجاد کند که با توجه به میزان تلاش های در حال انجام می توان گفت زمان زیادی باقی نمانده است تا به نقطه مد نظر امام خمینی(ره) دست پیدا کند./1324/ت302/ج




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 




Admin Logo
themebox Logo



ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | اخبار کامپیوتر، فناوری اطلاعات و سلامتی مجله علم و فن | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو