مواجهه اسلام با فرهنگ غرب تمدنی است/ برای ایجاد تمدن اسلامی همه باید دست در دست هم دهیم

تاریخ:یکشنبه 28 بهمن 1397-08:24 ب.ظ

ایزدهی:
رییس پژوهشکده مطالعات نظام اسلامی گفت: مواجه انقلاب با فرهنگ غرب تمدن است. اگر غرب در تمام جهان سلطه افکنده مدیون علوم انسانی خود است .



داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

«چلچراغ»؛ بسته جامع معرفی نرم افزار انقلاب/همکاری با دانشگاه آزاد برای تحقق تمدن نوین اسلامی

تاریخ:یکشنبه 28 بهمن 1397-08:20 ب.ظ

رییس پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: 
«چلچراغ»؛ بسته جامع معرفی نرم افزار انقلاب/همکاری با دانشگاه آزاد برای تحقق تمدن نوین اسلامی





حجت الاسلام «سیدسجاد ایزدهی» در گفت وگو با خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان و با اعلام برگزاری آیین «چلچراغ انقلاب اسلامی»، اظهار کرد: این آیین به منظور رونمایی از 40 اثر مرتبط با انقلاب اسلامی به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و همکاری دانشگاه آزاد، سه شنبه، 30 بهمن ماه برگزار می شود.

  

رییس پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اضافه کرد: 17 اثر از این مجموعه برای نخستین بار منتشر شده و 23 اثر هم بازنمایی می شود؛ همه این آثار از نظر محتوایی، تولید پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه و به قلم همکاران و اعضای هیئت علمی آن هستند اما از نظر ساختاری و حمایت مالی و سرمایه گذاری برای انتشار آنها و در پی تفاهم همکاریِ ایجاد شده، دانشگاه آزاد اسلامی ورود کرده است.

 

وی با بیان اینکه این مجموعه 40 کتابی مباحث مختلفی را شامل می شود، تصریح کرد: بحث های بنیادین و مرتبط با تولید علوم انسانی اسلامی، مباحث مرتبط با نظام اسلامی اعم از نظام سیاسی و نظام مدیریتی، فرهنگ و مطالعات اجتماعی، ادبیات و دیگر مباحث مبتلابه انقلاب موضوعات این آثار را به خود اختصاص داده اند.

 

حجت الاسلام ایزدهی با بیان اینکه در این مجموعه 40 کتابی به مخاطب جوان و دانشجو توجهی ویژه شده است، ابراز کرد: از این مجموعه هفت کتاب به اندیشه جوان اختصاص دارد.

 

وی تاکید کرد: به طور کلی این 40 تالیف به موضوعات متنوعی نظر دارند، برخی رویکردهای سیاست اسلامی به علوم انسانی را دنبال کرده اند و برخی دیگر نگاه مدیریتی دارند؛ برخی هم رویکردهای انقلاب اسلامی را بازخوانی کرده و بعضاً هم آینده پژوهی را مد نظر داشته اند؛ لذا به نظر می رسد چلچراغ درمجموع بسته جامعی است که در جهات مختلف انقلاب و کارآمدی، اهداف و نرم افزار آن را مدنظر داشته است.

 

حجت الاسلام ایزدهی با اعلام همکاری گسترده پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با دانشگاه آزاد در پی تفاهم های صورت گرفته، بیان کرد: آیین «چلچراغ انقلاب اسلامی» و انتشار کتاب های این مجموعه، گام نخست در این همکاری ها است و مقرر شده در آینده و در پی همکاری های بلندمدت در حوزه هایی همچون دفاع از حرم هم همکاری و تولید اثر داشته باشیم.

 

رییس پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: انتشار مجدد نشریه «زمانه» که از مدتی قبل متوقف شده بود نیز از دیگر زمینه های همکاری میان پژوهشگاه و این دانشگاه است.

 

وی درباره هدف کلان این همکاری ها تاکید کرد: شکلگیری رویکرد علمی مشترک برای نزدیک کردن علوم انسانی اسلامی به غرضِ وصول به تمدن نوین اسلامی که در گام دوم انقلاب مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار دارد، هدف کلان این همکاری ها است که در قالب هایی همچون تدوین علوم انسانی اسلامی یا تعمیق بخشی به علوم انسانی دنبال می شود.

 

حجت الاسلام ایزدهی در پایان خاطرنشان کرد: چلچراغ یا همان آیین رونمایی و بازنمایی از ۴۰ اثر فاخر در حوزه مطالعات انقلاب اسلامی، سه‌شنبه، ۳۰ بهمن ماه با حضور شخصیت هایی همچون آیت‌الله علی‌اکبر رشاد، علی‌اکبر ولایتی و محمدمهدی طهرانچی برگزار می شود.

 

گفتنی است، آیین رونمایی و بازنمایی از ۴۰ اثر فاخر در حوزه مطالعات انقلاب اسلامی «چلچراغ» صبح روز سه‌شنبه،۳۰ بهمن‌ماه جاری از ساعت 9 صبح با حضور اساتید، فرهیختگان و اصحاب رسانه در تالار شهید باکری مجتمع دانشگاهی ولیعصر(عج) به نشانی: تهران،‌ خیابان دماوند، بعد از میدان امام حسین(ع)، جنب بیمارستان بوعلی برگزار می شود و حضور علاقمندان در این مراسم بلامانع است.




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

انتخاب مدیران کارآمد و چابکی اقتصاد؛ ضرورت‌های فرارو

تاریخ:سه شنبه 23 بهمن 1397-09:14 ب.ظ

ایزدهی بیان کرد:
گروه حوزه‌های علمیه ــ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به برخی چالش‌های پیش آمده در مسیر حرکت انقلاب گفت: باید پژوهش‌های علوم انسانی جدی گرفته شوند، زیرا پژوهش‌های علوم انسانی نرم‌افزار پیش‌برنده انقلاب است. همچنین، انتخاب مدیران کارآمد از سوی مردم و چابکی اقتصاد و نظام بانکی از ضرورت‌های فراروی انقلاب به شمار می‌آید.

پژوهش‌های علوم انسانی نرم‌افزار پیش‌برنده انقلاب است/ انتخاب مدیران کارآمد و چابکی اقتصاد؛ ضرورت‌های فراروحجت‌‌الاسلام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در گفت‌وگو باایکنا در  پاسخ به این پرسش که آیا انقلاب در مسیر آرمان‌های خود در حال حرکت است؟ گفت: پیدایش انقلاب طبیعتاً مرهون ایده، آرمان و اهداف است و هرقدر آرمان‌ها و اهداف والاتر و اصیل‌تر باشند، جهت‌گیری‌ها هم اصیل‌تر هستند.

وی با طرح این سؤال که آیا آرمان‌ها صرفاً به مثابه آرمان هستند یا قابلیت دستیابی هم دارند، بیان کرد: آرمان‌ها با اهداف تفاوت دارند، زیرا آرمان بلندمدت و کلان است، ولی اهداف کوتاه‌مدت و میان‌مدت هستند.

ایزدهی با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) و امام علی(ع) در صدر اسلام قطعاً حکومت را براساس یکسری آرمان‌ها برعهده گرفتند و پیش بردند تصریح کرد: انقلاب اسلامی نیز با رهبری امام و براساس آرمان‌های اسلامی ایجاد شد، اما گاهی ممکن است در مسیر حرکت آرمان‌ها مد نظر نباشد و یا مشکلات و مسیر آن قدر صعب‌العبور است که حرکت به سمت آن را کند می‌کند.

وی با بیان اینکه نظام استکباری و سلطه از روز اول در برابر انقلاب ایستاده است تا انقلاب به غایت خود نرسد اظهار کرد: به اعتراف دوست و دشمن، انقلاب اسلامی با همه فراز و فرودهایی که داشته و گاهی برخی مسئولان از آرمان‌ها عدول کرده و جهت‌گیری آنان به این سمت نبوده است، ولی بر آرمان‌های اصیل خود وفادار بوده‌اند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه مردم‌سالاری دینی در انقلاب اسلامی و با گذشته چهار دهه همچنان با نشاط در حال تداوم است بیان کرد: استقلال کشور با همه فشارها حفظ شده و خواسته‌های مردم در انتخابات و مشارکت به دست خودشان تحقق می‌یابد. البته توقعی نیست که در طول چهل‌ سال به همه آرمان‌ها برسیم، ولی معتقدم انقلاب در مسیر آرمان‌ها قرار دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که انقلاب با وجود همه دستاوردها، با مشکلات زیادی در عرصه اقتصادی و تبعیض اجتماعی و اقتصادی روبروست که سبب می‌شود ذهن مردم به دستاوردها مخدوش شود، ادامه داد: در تبیین کارآمدی یک نظام و مجموعه اهداف، غایات و آرمان‌ها را با امکانات، بستر و زمینه از یکسو و موانع از سوی دیگر می‌سنجند؛ اگر تناسب این سه عنصر را مد نظر قرار دهیم، بهترین حالت آن است که در حداقل امکانات و موانع حداکثری بتوانیم کامیابی حداقلی داشته باشیم.

برآورده نشدن توقعات در بخش‌هایی

وی در تبیین بیشتر این موضوع تصریح کرد: از ابتدای انقلاب تا بعد از جنگ تحمیلی، کشور با حداقل امکانات و بیشترین موانع در برابر استکبار ایستاد و کامیابی و موفقیت کشور هم حداقلی نبود، ولی اگر حداقلی هم بود، موفق عمل کرده است، اما بعد از جنگ، امکانات کشور توسعه بیشتری یافت. گرچه دشمنی‌ها هم کم نشد و نشده است، یعنی موانع همچنان با قوت بیشتر پابرجاست، ولی چون امکانات بیشتری داریم به نظر می‌رسد که در برخی مقاطع انتظارات برآورده نشده است.

ایزدهی با تأکید بر اینکه کشور با همه سختی‌ها از آرمان‌ها کوتاه نیامده است، بیان کرد: امروز زمان آن است که امکانات خود را حداکثری کنیم. البته در برخی عرصه‌ها مانند عرصه نظامی شاهد آن هستیم، ولی در عرصه اقتصادی با دشواری مواجهیم؛ مطمئناً دشمنی‌ها کمتر نشده و موانع بیشتر خواهد شد. بنابراین راه تحقق آرمان‌ها دستیابی به امکانات حداکثری با تکیه بیشتر بر توان داخلی و استفاده از ظرفیت‌های بیرون کشور است.

امور بانکی و اقتصادی چابک شوند

این کارشناس مسائل سیاسی با تأکید بر اینکه مقام معظم رهبری بر مردم‌سالاری، توسعه علم و دانش و قدرت نظامی تأکید دارند، تصریح کرد: مطمئناً اگر در عرصه تولید علم و تبدیل آن به فناوری و عینی کردن در صحنه زندگی مردم حداکثری شویم، تحریم‌ها یا بی‌اثر و یا کم‌اثر خواهند شد؛ باید امور بانکی و ساختاری اقتصادی و اداری و به خصوص دولت را چابک و سبک کنیم و زمینه رضایت‌مندی بیشتر اقتصادی مردم فراهم شود تا حرکت به سمت اهداف با سرعت بیشتری پیش برود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه کشور در سی سال بعد از جنگ از جهات مختلف جهش داشته است، ولی می‌توانستیم بهتر عمل کنیم تصریح کرد: فارغ از رویکردهای اصلاح‌طلبی و اصول‌گرایی اگر مدیران کارآمد انتخاب شوند، امکانات حداقلی را حداکثری می‌کنند، ولی اگر در اینجا نقص داشتیم، برعکس خواهد شد.

وی افزود: البته نقش مردم هم در این زمینه بسیار مهم است، زیرا وقتی سخن از مردم‌سالاری است، حق انتخاب با خود آنان است و کسانی که مسئولیت را در کشور می‌پذیرند محصول رأی مردم هستند و اگر مردم در انتخاب خود دقت نکنند، سرعت حرکت به سمت آرمان‌ها متناسب با خواسته آنان خواهد بود.

نقش ساختار حکومتی در انقلاب

ایزدهی با بیان اینکه توفیق نسبی در ایجاد امکانات حداکثری داشته‌ایم، تصریح کرد: موفقیت‌های کشور مرهون ساختار انقلاب است که در رأس آن ولی فقیه حاکم و مردم در سرنوشت خود حضور دارند؛ بنای انقلاب مستحکم است. البته هر بنای محکم هم ممکن است مانند اتومبیلی پنچر شود و تصادف کند، ولی ماشین انقلاب رو به جلو است.

روحیه بیگانه‌پسندی؛ عامل دلسردی اندیشمندان

وی در پاسخ به این سؤال که وظیفه حوزه و دانشگاه در پشتیبانی نرم‌افزاری از انقلاب چیست؟ افزود: رشد و جهش علمی کشور تصادفی نیست و مرهون برنامه‌ریزی و تلاش علمی اندیشمندان کشور است. البته اگر در برخی مقاطع برخی مسئولان روحیه اجنبی‌پسندی و باور به بیگانه را داشته باشند، دانشمندان دلسرد و رشد علمی کند می‌شود. بنابراین تقویت روحیه خودباوری و تزریق آن به جامعه و بدنه علمی کشور از یکسو و تکیه بر توان داخلی می‌تواند نقش مهمی در ایجاد روحیه امید داشته باشد.

وی بر لزوم صرف هزینه برای علم و تولید علم تأکید کرد و گفت: تولید علم مستلزم هزینه مالی و امنیت ذهنی است که البته گام‌های خوبی در دو دهه اخیر برداشته شده است، ولی کافی نیست به خصوص اینکه باید به علوم انسانی بهای بیشتری بدهیم، زیرا این مسئله از مبارزه نظامی با دشمنان مهم‌تر است؛ علوم انسانی ـ اسلامی نرم‌افزار انقلاب و پیش‌برنده انقلاب به سمت تمدن اسلامی است.

اسلامی‌سازی بیش از ۵۰ سال زمان می‌برد

ایزدهی با بیان اینکه حوزه علمیه عامل موجده و راهبری حوزه منجر به بقای انقلاب بوده است، بیان کرد: البته نباید انتظار داشته باشیم که علوم انسانی ـ اسلامی در یک شب و یکساله ایجاد شود؛ غرب برای تأمین نرم‌افزار تمدنی خود بیش از ۲۰۰ سال زمان صرف کرده و حداقل یک‌سوم و یک‌چهارم آن وقت لازم داریم؛ تمدن غرب برای رسیدن به جایگاه امروز ولو اینکه ما در مورد مبانی آن حرف داریم بیش از دو قرن آزمون و خطا کردند تا پیش رفتند. بنابراین نباید با زودهنگام تلقی کردن دستیابی به مسیر و توقع بالا، مشکلاتی در این زمینه ایجاد شود.

وی تأکید کرد: البته اگر از حوزه علمیه انتظار داریم که پشتیبانی نرم‌افزاری و تولید علوم انسانی اسلامی را برعهده داشته باشد که انتظار بجایی است و باید برای آن هزینه صرف کنیم و بودجه بگذاریم؛ باید سرمایه‌گذاری کنیم و مطمئن باشیم این سرمایه برگشت داده می‌شود؛ نمی‎گوییم دولت بودجه بدهد و صرف طلاب کنیم، بلکه در قبال فعالیت‌های حوزه در بحث اسلامی‌سازی علوم انسانی و تأمین بُعد نرم‌افزاری الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت هزینه صرف کند و تعامل متقابل شکل بگیرد.

پژوهش در علوم انسانی جدی گرفته شود

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: پژوهش در حوزه علوم انسانی باید جدی گرفته شود تا هویت انقلاب به وسیله این نرم‌افزار تأمین شود؛ در ابتدای انقلاب و جنگ نیازمند حرکت‌های جهادی و پرشتاب عمدتاً روبنایی بودیم، ولی امروز در کنار این نوع کارهای جهادی باید جهاد در پژوهش‌های علوم انسانی و تأمین نرم افزار پشتیبان انقلاب اسلامی ایجاد کنیم تا گفتمان‌های رقیب نتوانند گفتمان بر حق انقلاب را به چالش بکشند.  

ایزدهی با تأکید بر لزوم دغدغه‌مندی و انقلابی‌گری در تولید علم و دانش به خصوص در علوم انسانی تصریح کرد: انقلابی که مردم آن موفق شدند تا شاه را بیرون کنند و در برابر نظام سلطه در طی این  چهار دهه بایستند، نیازمند آن است که در بعد پشتیبانی از مبانی خود با حمایت از علوم انسانی موفق‌تر عمل کند و این ظرفیت در حوزه به خوبی وجود دارد، گرچه باید هزینه برای آن صرف و از طرفی به زمان‌بر بودن آن نیز توجه شود.

انتهای پیام




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

علوم انسانی اسلامی از مهمترین مواضع دشمنی غرب با انقلاب است

تاریخ:سه شنبه 23 بهمن 1397-09:11 ب.ظ

مدیر گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: 
علوم انسانی اسلامی از مهمترین مواضع دشمنی غرب با انقلاب است
حجت الاسلام ایزدهی با بیان اینکه قطار علم پس از انقلاب با سرعت پیش رفته است، گفت: عمده مشکل غرب با ما آن است که نظام اسلامی در مبانی و مباحث نرم افزاری مربوط به اداره جامعه و نگرش به انسان و جهان، نگاه متفاوتی با آنها دارد.

حجت الاسلام «سید سجاد ایزدهی»، در گفت وگو با خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، با بیان اینکه انقلاب بیش از آنکه رویکرد نظامی و حتی فرهنگی داشته باشد، رویکردی علمی داشت، اظهار کرد: این بدان معنا است که  انقلاب اسلامی ولو اینکه در برخی خاستگاه های فرهنگی و سیاسی از جمله عدم کفایت شاه در اداره کشور، وابستگی به بیگانگان و ... شکل گرفت اما باز هم بیش از آنکه مستند به این موارد باشد متمرکز بر آن است که منطق جدیدی برای اداره کشور و بلکه جهان شکل بگیرد.

 

مدیر گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: اساساً دعوای نظام سلطه با کشور و نظام ما، دعوا بر سر کارگزاران خاص نیست که اگر بود در همین کشور محدود می شد و هرگز این اندازه دشمنی های متعدد اظهار نمی شد، اما طی این چهار دهه مشخص شد که آنها با یک نوع نگرش خاص در اداره جامعه ایران پس از انقلاب اسلامی مواجه شدند که مبتنی بر علوم انسانی اسلامی بود و در نتیحه تمامی تلاش خود را به کار بستند تا در سطح جهانی با این نظام مبارزه کنند.

 

حجت الاسلام ایزدهی ادامه داد: عمده مشکل غرب با ما آن است که نظام اسلامی در مبانی و مباحث نرم افزاری مربوط به اداره جامعه و نگرش به انسان و جهان، نگاه متفاوتی با آنها دارد در نتیجه بحث هم طرازیِ این نگاه و امکان تبدیل آن به علوم انسانی مستقل برآمده از وحی، عمده تقابل نظام اسلامی و نظام غربی است؛ بنابر این، در طول سالیان پس از انقلاب اگر این جوهره را نداشتیم و به جای آن نگاه سکولار، لیبرال و اومانیستی داشتیم هرگز با ما مشکلی نداشتند. مساله آنها این است که انقلاب این مباحث را به چالش می کشد.

 

وی تاکید کرد: این نوع نقد و مبنایی که در نظام اسلامی داریم، قابلیت به چالش کشیدن نظام سلطه و نظام غربی را دارد و عملا ماهیت غرب را به زیر سوال می برد در نتیجه سال های سال است که آنها با ما به طرق مختلف دشمنی می کنند.

 

حجت الاسلام ایزدهی با بیان اینکه از جمله مهمترین عواملی که سبب دشمنی غرب با نظام ما می شود تولید علوم انسانی اسلامی است، تاکید کرد ذات این انقلاب، تکیه بر علوم انسانی اسلامی است که در اوایل انقلاب به صورت اجمالی و در دهه های بعد به شکلی جدی در سطح گسترده پیگیری شد.

 

وی ابراز کرد: در سال های بعد از انقلاب و هر چه که جلوتر رفتیم این امکان یعنی تبدیل علوم انسانی اسلامی به قالب های مختلف و خرده نظام های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی قوت گرفت و عملا این اتفاق افتاد تا جایی که امروز سخن از تمدن نوین اسلامی به میان می آید که این نتیجه انقلاب اسلامی است و اندیشمندان به جد روی این مساله کار می کنند.

 

وی با بیان اینکه حرکت علمی در بحث علوم انسانی اسلامی پس از انقلاب سرعت قابل توجهی داشته است، بیان کرد: این امر طبیعتا منبعث از نگرش مقام معظم رهبری(مدظه العالی) است. جنبش نرم افزاری و کرسی های نظریه پردازی بسیاری از کارها را جلو برده است، کرسی های آزاداندیشی بستری برای نگاه علمی است چراکه تا نقد و نظر نباشد نمی توان کاری از پیش برد.

 

حجت الاسلام ایزدهی در پایان خاطرنشان کرد: قطار تولید علم بعد از انقلاب اسلامی با حداکثر سرعت پیش رفت و طبیعتا این نهال امروز به باروری رسیده است اما اینکه بتوانیم گام های جدی تر و مهم تری برداریم نیازمند آن است که رویکرد کاملا همه جانبه و ساختارمندی ایجاد شود. رشته های مختلف در عرصه علوم انسانی ایجاد شود و در چشم انداز چهلمین سال گام های جدی برداریم.




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

با ذات غربی و پوسته اسلامی، اسلامی‌سازی محقق نمی‌شود/ نهال نوپای تمدن نوین اسلامی در حال رشد است

تاریخ:سه شنبه 9 بهمن 1397-04:32 ب.ظ

استاد ایزدهی در گفت وگو با مفتاح:

با ذات غربی و پوسته اسلامی، اسلامی‌سازی محقق نمی‌شود/ نهال نوپای تمدن نوین اسلامی در حال رشد است

استاد ایزدهی با بیان این که اگر بستر اسلامی سازی علوم انسانی فراهم نشود و تنها از علوم غربی الگوبرداری کنیم؛ هر چند پوسته آن را اسلامی کرده‌ایم اما سکولاریسم خفیف شکل می گیرد.

پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح؛ حجت الاسلام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی، عضو هیأت علمی گروه فقه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی و مدیر گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مفتاح، درباره نقش جمهوری اسلامی ایران در عرصه اسلامی سازی علوم انسانی خاطرنشان کرد: وقتی از یک جامعه، انسان و تمدن صحبت می شود باید نرم افزار آن نیز در نظر گرفته شود.

وی افزود: نمی شود اسلام به عنوان دین جامع، خاتم، جهان شمولی و… مطرح شود ولی تلقی خاصی از نرم افزار هدایت جامعه نداشته باشیم. اسلام به عنوان دینی که قرار است تا یوم القیامه مسیر هدایت همه عالم را مشخص کند باید نرم افزار متناسب و بومی خود را برای هدایت انسان و اداره جامعه بیان کند.

این استاد حوزه، با تأکید بر این که اسلام دنیا را مزرعه آخرت می داند، بیان داشت: وقتی اسلام چنین موضوع را مطرح می کند باید بتواند متناسب با آموزه های خود سعادت انسان در دنیا و آخرت را تأمین کند. تأمین این سعادت نیز در توجه به امور مادی و معنوی است. آیا اسلام می تواند ادعای سعادت انسان ها را داشته باشد ولی نرم افزار متناسب با آموزه های خود را ارائه ندهد؟

وی ادامه داد: بنیادهای علوم غربی الحاد، مادی گرایی، ماتریالیسم و… است، آیا براساس این اقتضائات می توان به اهداف اسلام رسید؟ وقتی دید غالب علوم غربی مسائل مادی است، چگونه می تواند معنویت افراد را تأمین کند؟ اگر اسلام می خواهد سعادت انسان در دو بُعد مادی و معنوی را تأمین کند باید براساس اقتضائات خود برای آن ها برنامه ارائه دهد و ارائه این برنامه بدون لوازمش امکان پذیر نیست.

حجت الاسلام ایزدهی، اسلامی سازی علوم انسانی یا بومی سازی علوم انسانی را یکی از لوازم مهم برای بیان اهداف اسلام در رساندن افراد به سعادت برشمرد و یادآور شد: در دنیای امروز مؤلفه های متعددی داریم که نوع نگاه به جهان، انسان، غایت و… را بیان می کند. غرب نیز براساس مؤلفه های خود که مبتنی بر تکثرگرایی، مادی‌گرایی، ثروت گرایی و… است نوع نگاهش را بیان می کند.

وی تصریح کرد: تمدن و سبک زندگی غربی براساس مؤلفه های مادگرایی ایجاد شد، سبک زندگی تمدن غربی عمدتاً شامل مادی گرایی است با این وجود اگر بخواهیم از معنویت صحبت کنیم آیا می توانیم به آن تکیه کنیم؟ وقتی ما می توانیم تمدن و سبک زندگی اسلامی داشته باشیم که مؤلفه های آن براساس اسلام شکل گیرد، در این مسیر راهی جز اسلامی سازی علوم انسانی یا بومی سازی علوم نداریم.

مدیر گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اذعان داشت: تا ساختار، روش، نظریه و… ما اسلامی نشود نمی توانیم تمدن و سبک زندگی اسلامی را ایجاد کنیم. خیال نکنیم تنها با اسلامی سازی پوسته علوم می توانیم به تمدن اسلامی برسیم. تمدن اسلامی در گروی این است که روش و نظریه ما اسلامی باشد.

وی تأکید کرد: اسلامی سازی علوم نیز بدین معنا نیست که ما تمدن غربی را بگیریم و پوسته آن را اسلامی کنیم. برای نمونه نمی شود بانکداری غربی را با تمام لوازم مادیش بگیریم و تنها ماده قراردادها را تغییر دهیم و خیال کنیم که اسلامی شده است. اسلامی سازی این است که روش، ساختار و نظریه اسلامی شود نه پوسته. اگر این نوع نگاه را نداشته باشیم به تمدن نمی رسیم.

استاد ایزدهی با اشاره به این که پیش از انقلاب اسلامی نگاه ها به علوم اسلامی براساس تمدن سازی نبود، یادآور شد: انقلاب اسلامی طلیعه ای ایجاد کرد که در بحث تمدن سازی حرکاتی صورت گیرد. البته توقع نیست اگر امروز علوم انسانی را بازسازی کردیم فردا تمدن اسلامی را محقق کنیم. بلکه این کارها زمان بر است.

وی ادامه داد: اگر اکنون می بینیم تمدن غرب بر روی دیگر جوامع چنبره زده تلاش دو قرن آن ها است. تمدن اسلامی اکنون مانند یک نهال نوپا است که باید آن را به درخت تنومند تبدیل کنیم. در این مسیر نخستین گام این است که بپذیریم حرکت برای رسیدن به تمدن اسلامی میسر است. بپذیریم نهال نوپای تمدن سازی اسلام در حال رشد و شکوفایی است. سپس مبانی و اقتضائات تبدیل علوم انسانی به رویکرد اسلامی را ایجاد کنیم.

مدیر گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، با تأکید بر این که بدون شک به تمدن اسلامی خواهیم رسید، گفت: مسیر، مسیر روشنی است البته مسیر سهل الوصولی نیست ولی راه یافتنی است. در گام نخست باید باور کنیم که می توانیم به این منطق برسیم. در گام دوم بپذیریم رسیدن به این تمدن اقتضائاتی دارد. گام نخست که داشتن باور است، ایجاد شده است. در گام دوم نیز کارهایی صورت گرفته ولی هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم.

وی افزود: راهکار تحقق گام دوم این است که اولاً بدانیم کار زمان بر است. دوماً، برای محققان فرصت ایجاد کنیم. کاری کنیم که محقق امنیت روانی داشته باشد. سوماً، برای این کار هزینه کنیم. چهارماً، اجازه نقد دهیم و از نقد نهراسیم. ممکن است نقدهای اشتباهی نیز صورت گیرد ولی می توان پاسخ داد. پنجماً، در این زمینه تا جایی که می توانیم تلاش کنیم. اگر هر کدام از این مؤلفه هایی که بیان کردیم نباشد کار ناقص می شود. بدانیم غرب سرمایه های مشرق زمین را به غارت برد و آن را تبدیل به علم کرد و اکنون به عنوان سلطه نوین از آن استفاده می کند.

استاد ایزدهی با بیان این که اگر بستر اسلامی سازی علوم انسانی فراهم نشود و تنها از علوم غربی الگوبرداری کنیم هر چند پوسته آن را اسلامی کرده‌ایم اما سکولاریسم خفیف شکل می گیرد. سکولاریسم خفیف زمانی صورت می گیرد که ذات را از غرب بگیریم و پوسته را از اسلام. این سکولاریسم خطرناکتر از سکولاریسم آشکار است. این خطر نیز بنیادی است.

وی در پایان سخنان خود، با تأکید بر این که امام راحل و رهبر معظم انقلاب به عنوان نماد حاکمیت اسلامی بسترهای لازم را فراهم کرده اند، گفت: از حوزه علمیه و دانشگاه این توقع می رود که به این سمت حرکت کنند. اکنون جوانه ها زده شده و امیدواریم به برکت انقلاب اسلامی شکل و ساختار عینی و عملیاتی آن نیز هر چه سریع تر محقق شود.

انتهای پیام/




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 




Admin Logo
themebox Logo



ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | اخبار کامپیوتر، فناوری اطلاعات و سلامتی مجله علم و فن | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو