سبك زندگی عاشورایی

تاریخ:سه شنبه 7 آذر 1391-08:28 ق.ظ

سبك زندگی عاشورایی

نویسنده: حجت الاسلام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی*

یكی از مسائل مهم امروز جامعه ما، وجود سبك های مختلف زندگی است كه جامعه را دچار مشكل كرده است. از این رو، ضرورت ایجاد و معرفی یك سبك زندگی مناسب به جامعه و همه جوامع انسانی حائزاهمیت بسیار است.

    رجوع به زندگی امام حسین(ع) بیانگر این مساله است كه همه موارد جهت ارائه گونه ای از سبك زندگی برای انسان ها وجود دارد كه این سبك بتواند در همه زمان ها و مكان ها عملیاتی باشد و همواره به عنوان الگویی مناسب مطرح شود. از این رو، به نظر می رسد معنای واقعی حدیث «كل یوم عاشورا و كل ارض كربلا» همین الگو و سبك زندگی امام حسین(ع) برای جوامع انسانی است. با توجه به این مساله باید گفت همه زیارت ها و عزاداری ها برای امام حسین(ع) و اهل بیت(ع) باید با هدف رسیدن به این سبك زندگی صورت گیرد و همه آن اعمال را باید به عنوان مقدمه ای برای رسیدن به این هدف مهم در نظر گرفت.

    ذكر این نكته ضروری است كه اگر به حادثه عاشورا تنها به عنوان رخدادی تاریخی نگریسته شود، سبك زندگی خاصی از آن استخراج نخواهد شد، اما به تعبیر برخی بزرگان ازجمله رهبر معظم انقلاب، عاشورا و كربلایك حادثه نیست و یك فرهنگ است و این فرهنگ قابلیت ارائه سبك زندگی خاصی را برای بشریت دارد و همه جوامع این گونه از سبك زندگی را كه مبتنی بر معرفت و آموزه های فطری است، می پسندند.
    
برای بیان این سبك زندگی می توان به سه سطح فردی، اجتماعی و سیاسی اشاره كرد و شاخص های عاشورایی این سطوح را بیان داشت. در عرصه فردی، با مشاهده رفتار های امام حسین(ع) در طول دوران زندگی مشخص می شود كه ایشان گونه ای از رفتار بر مبنای دین، جوانمردی و اخلاص را ارائه می كردند. ازجمله شاخص های دیگر رفتار ایشان، عبادت محوری بود. همچنین در ظهر عاشورا، ایشان از نماز غافل نشدند. اتخاذ این نگاه خدامحورانه را می توان عامل اصلی پیروزی امام حسین(ع) در طول تاریخ دانست. شاخص دیگر زندگی امام حسین(ع) كه در رخداد عاشورا تبلور دارد، سبك زندگی محبت محورانه نسبت به اطرافیان و نزدیكان خود است كه نمونه های آن در حادثه عاشورا بسیار زیاد است و می توان به مواردی مانند احترام به بزرگ تر و پیشی نگرفتن اصحاب و اهل بیت از امام(ع) اشاره كرد. از جمله دیگر شاخص های زندگی امام حسین(ع) می توان به عنصر شجاعت اشاره كرد. باید توجه داشت كه ائمه معصومین(ع) انسان هایی نبودند كه در زندگی مادی غرق باشند و از فضایل اخلاقی مانند شجاعت بی بهره باشند. عنصر حیا و حجاب هم در فرهنگ و سبك زندگی عاشورایی بسیار برجسته و محوری است كه باید مورد توجه جامعه امروز ما قرار گیرد.
    
در بیان سبك زندگی عاشورایی در سطح اجتماعی هم می توان به مواردی مانند عقلانیت اشاره كرد. بر این اساس، ائمه معصومین(ع) به رغم برخورداری از ملكه عصمت و بهره مندی از فیوضات الهی به امر عقلانیت بی توجه نبودند. امام حسین(ع) هیچ گاه تصمیمات خود را بدون مقدمه و پشتیبانی اتخاذ نمی كردند و پذیرش دعوت كوفیان با لحاظ این مساله بوده است. شاخص دیگر در زندگی اجتماعی امام حسین(ع)، وفاداری به پیمان بود و به همین دلیل، ایشان تا زمان حیات معاویه به دلیل پیمان امام حسن(ع) با او، هیچ گاه وارد نبرد و مبارزه با معاویه نشدند و همواره این پیمان را پاس داشتند. ولایتمداری را نیز باید به عنوان شاخص دیگر زندگی اجتماعی امام حسین(ع) درنظر گرفت و در این رابطه، تاریخ موردی را در عدم تمكین ایشان از ولی زمان خود یعنی امام علی(ع) و امام حسن(ع) به یاد ندارد. همین نگاه مهم در رفتار اهل بیت و یاران ایشان هم قابل توجه است. در بحث اجتماع، كوشش اصلی امام حسین(ع) هدایت مردم بود تا در مسیر زندگی مطلوب قرار گیرند و نطق ها و سخنان ایشان در مكه، عرفات، مسیر حركت و در كربلادر این راستا صورت می گرفت. ایشان احیای دین و امر به معروف و نهی از منكر را اصلی ترین هدف قیام خود می دانست تا مردم بر مبنای دین و اهداف الهی زندگی كنند و از معیارهای مادی و غیرالهی فاصله گیرند.

    در بیان سبك زندگی عاشورایی در سطح سیاسی و حكومتی هم می توان به مواردی مانند عقلانیت، آرمانگرایی، مردمداری و لزوم حاكمیت حكومت دینی اشاره كرد. امام حسین(ع) در برخورد با معاویه و یزید همواره به فضای عمومی و مصالح جامعه اسلامی و پیدایش انحرافات در دین توجه داشتند و با بینشی همه جانبه گرایانه به دنبال تغییر وضع بودند. ایشان همواره كوشش داشتند با توجه به مردم حركت خود را انجام دهند و با همراهی آنها كار خود را پیش ببرند و به همین دلیل همواره توده های جامعه را مورد خطاب اصلی خود قرار می دادند. از دیدگاه امام حسین(ع) عقلانیت منهای آرمانگرایی امر مطلوبی نبود و انسان باایمان باید با لحاظ ارزش های دینی، همواره دین و آرمان های دینی را بر خود برتر بداند و كوشش در راستای حاكم نمودن آنها نماید، به همین دلیل از منظر امام حسین(ع)مشروعیت حكومت ها به بیعت مردم نبود و باید حكومت دینی بر پایه ارزش ها و تعالیم دینی شكل گیرد.

    *عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

 روزنامه جام جم، شماره 3565 به تاریخ 2/9/91، صفحه 11 



نوع مطلب : مناسبت ها 

داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
موعود
دوشنبه 13 آذر 1391 09:39 ق.ظ
سبک زندگی عاشورائی در مقابل سبک زندگی غربی بوده که متاسفانه سبک زندگی غربی در همه رسانه ها تبلیغ شده و در حال فراگیر شدن است ولی سبک زندگی عاشورائی فقط در مراسم خاصی آنهم در زمانهای خاصی آنهم بصورت روبنائی تبلیغ میگردد که در زندگی و فرهنگ عمومی عامه تاثیر کمی دارد . اگر نتیجه را ملاک تاثیر تبلیغ بدانیم باید گفت چقدر تبلیغ سبک زندگی غربی موثر و چقدر تبلیغ سبک زندگی عاشورائی ناکارآمد میباشد .
ابوالحسن حسنی
پنجشنبه 9 آذر 1391 12:28 ب.ظ
سلام.
وبلاگ جدیدی با عنوان «فقه سیاسی» ایجاد کرده ام. امیدوارم مفید باشد.
سرباز مهدی (عج)
سه شنبه 7 آذر 1391 08:59 ق.ظ
سلام وب خوب و با ارزشی دارید در پناه حق موفق باشید. اجرتان با سید شهیدان اباعبدلله الحسین.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.




Admin Logo
themebox Logo



ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | اخبار کامپیوتر، فناوری اطلاعات و سلامتی مجله علم و فن | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو