روحانیت و انتخابات

تاریخ:دوشنبه 8 اسفند 1390-09:50 ق.ظ

یادداشتی از حجة الاسلام سید سجاد ایزدهی در مجله حاشیه، شماره 3

به دست گرفتن قدرت سیاسی و حکومت،‌ از ابزارهای اساسی در سوق دادن توده مردم به سمت و سوی خاص است. و تأثیر حکومت ها و حاکمان، در فرهنگ و گونه دینداری مردم انکار ناپذیر است.[1] و گرچه در آموزه های شیعی، قرار گرفتن در مسند قدرت و حکومت،‌ مطلوبیت بالذات ندارد،‌ لکن با عنایت به این که اجرای حدِّاکثری شریعت و هدایت جامع و کامل مردم و اداره امور شریعت­مدار جامعه جز در سایه حکومت میسّر نمی شود،‌ لذا عالمان شیعه در صورت امکانِ اجرای حدود شرعی و احتمال تأثیر گذاری بر حاکمان و جامعه،‌ از مشارکت سیاسی در امور کلان جامعه،‌ سر باز نزده و تعامل با حاکمان را به جهت بهسامانی امور،‌ تبلیغ شریعت و هدایت توده مردم،‌ مدِّ‌ نظر قرار داده اند.[2]

بلکه فقیهی مانند صاحب جواهر پذیرش کارگزاری از جانب سلطان عادل را مطلوب دانسته و تصدی امور این نظام را از مصادیق خدمت به امام معصوم و كمك به خیر، نیكی و تقوا معرفی می كند كه در این صورت نه تنها باید این مسئولیت را قبول كرد، بلكه می بایست آن را طلب كرده و در مقدمات به دست آوردن آن كوشید.[3]

این مقدّمات که در زمان های قبل، در قالب های خاص همان زمان، صورت می پذیرفت در عصر حاضر قالب های متفاوتی یافته است که از مهم ترین آن ها،‌ می توان به نامزدی برای انتخاب شدن، جهت کارگزاری نظام اسلامی در عصر حاضر یاد کرد.

انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی که بر اساس مبانی فقه شیعی در راستای مشارکت حدِّ‌اکثری مردم و عالمان در اداره کلان جامعه،‌ صورت پذیرفت، تحقق اهداف شریعت را نه در إعمال زور بلکه به اقتدار اجتماعی عالمان و حضور و حمایت مردم مستند کرده است. از این روی سال های مبارزه با طاغوت، با حضور گسترده مردم، همراه بوده و پس از پیروزی انقلاب نیز همواره مشروعیت نظام اسلامی با مقبولیّت فراگیر مردمی همراه بوده است. و برخلاف انقلاب های جهان که معمولاً تا مدّت ها،‌ زمام امور جامعه را انقلابیون بر عهده گرفته و آن را در گرو رأی و نظر مردم قرار نمی دهند،‌ آغازین سال های پیروزی انقلاب اسلامی با رفراندوم مردم به جهت تأسیس جمهوری اسلامی همراه بوده و سال های بعد نیز حضور و مشارکت سیاسی ـ‌ اجتماعی مردم در عرصه های مختلف، (جنگ تحمیلی،‌ انتخابات و حضور در راهپیمایی ها و ... ) محور حفظ و بقای نظام اسلامی بوده است.

بنا بر آموزه های شیعی،‌ مشارکت سیاسی مردم در نظام سیاسی،‌ نه از سرِ‌ استفاده ابزاری از قدرت مردم بلکه از روی باور به این حضور و اعتقاد به فوائدی است که بر نقش آفرینی مردم مترتّب می شود.

و در این میان، ‌روحانیت شیعی به عنوان چشمان باز جامعه و سربازان خط اوّل جبهه حفظ و توسعه کیان اسلامی،‌ با اقتدا به سلف صالح خویش،‌ ضمن این که خود‌ را از دخالت در سرنوشت جامعه بیگانه ندانسته و در بهسامانی و کارآمدی جامعه تلاش می­کنند،‌ می­بایست بقا و کارآیی نظام سیاسی را در گرو مشارکت حدِّ اکثری مردم دانسته و همواره مردم را به آن سوق دهند. از این روی،‌ عنایت به مشاركت فعال و مثبت در «انتخابات» و كمك به تثبیت پایه‌های نظام «مردم سالاری دینی» و ترغیب مردم به حضور آگاهانه، متعهدانه و دین باورانه در این عرصه سرنوشت ساز را می بایست از بایسته های اساسی وظائف روحانیّت در عصر حاضر برشمرد.

بلکه روحانیّت متعهّد، در راستای هدایت مطلوب و شریعت مدار جامعه،‌ می­بایست با دقت و هوشمندی، در متن جریان‌ها و امور سیاسی روز، حضوری پدرانه و آگاهی بخش داشته و با إشراف نسبت به رویدادهای سیاسی ـ اجتماعی جامعه، همچون پدری مهربان، آگاه و بی طرف، بر آگاهی و بصیرت مردم بیفزایند و ضمن مشارکت حدِّ‌اکثری و فعال خویش در عرصه‌های سیاسی ‌ـ اجتماعی، مردم را به ضرورت شركت در امور سیاسی ـ‌ به خصوص انتخابات ـ‌ فراخوانده و این امر را به عنوان تكلیفی شرعی بلکه ملی،‌ تبلیغ نمایند.

تأکید بر مشارکت سیاسی و حضور فعالانه مردم در فرایند انتخابات از آن روی مهم،‌ تلقّی می شود که امروزه انتخابات و نقش اساسی مردم در تعیین سرنوشت خویش در قالب انتخاب كارگزاران و نمایندگان، به عنوان یكی از مهم­ترین شاخصه‌های توسعه و پیشرفت محسوب شده و پشتوانه محکمی برای کیان اسلامی در عرصه‌های بین المللی خواهد بود.

برخی از وظائفی که روحانیّت در راستای مشارکت حدِّ‌اکثری و فعال مردم و حضور موثّر مردم در انتخابات برعهده دارند،‌ می تواند عبارت باشد از:‌

«حضور موثّر و فعّال در فرایند انتخابات»،‌

«تبیین و تبلیغ مناسب جهت ضرورت شرکت مردم در انتخابات»،‌

«مهیّا ساختن فضای سالم و مطلوب برای مشارکت حدِّ‌اکثری مردم»،‌

«تبیین القای این مسأله که شرکت در انتخابات و تعیین سرنوشت،‌ هم حق مردم است و هم تکلیف آن ها»،‌

«‌پیشگیری و جلوگیری از عواملی که موجبات یأس و دلسردی مردم از مشارکت سیاسی را فراهم می آورد»،‌

«رعایت اعتدال و میانه روی، حفظ بی طرفی و هدایت پدرانه رأی دهندگان در فرایند انتخابات»،‌

«بیان شاخص های انتخاب کارگزار اصلح و ملاک های شریعت برای رسیدن به بهترین انتخاب»

و «همراهی با مردم در مشورت و راهنمایی در شناخت بهترین گزینه انتخاباتی».



[1] علی (ع) : الناس بامرائهم أشبه منهم بآبائهم، مردم به حاکمان خویش، شبیه ترند تا پدرانشان؛ بحار الأنوار، ج 75، ص 46، ح 57

[2]. محمد حسن نجفی، جواهر الکلام، ج 21، ص 390.

[3] محمد حسن نجفی جواهر الکلام، ج 22، ص 155



نوع مطلب : اندیشه  مناسبت ها 

داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.




Admin Logo
themebox Logo



ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو | Buy Website Traffic